Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Skolor och marknadsföringslagen

Publicerad: 29 oktober 2009, 14:20


Fråga:

Högskolor, universitet och gymnasieskolor slåss om de potentiella elevernas gunst genom kataloger, annonser och annat. Jag undrar om skolor räknas som näringsidkare, vilket innebär att deras marknadsföring räknas som reklam och faller under marknadsföringslagen, eller om de räknas som icke-kommersiella och därmed har friare ramar i och med att de "slipper" hålla sig till marknadsföringslagen. Spelar det någon roll ifall skolorna är privata eller kommunala?

Svar:

Det finns ett mål från Marknadsdomstolen från 1994 som rörde ett kommunalt gymnasium som i en annons i DN påstod ”Vi pluggar med Stockholms bästa lärare”. Marknadsdomstolen fann att annonsen hade till syfte att främja avsättningen av kommunens skoltjänster. Eftersom annonsen var införd i DN måste tryckfrihetsförordningen också beaktas. För att det ska vara möjligt att ingripa mot en annons i en tidning krävs att annonsen gjorts av en kommersiell verksamhet, haft ett kommersiellt syfte och kommersiella förhållanden till sitt föremål. Konsumentombudsmannen som stämt kommunen hade enligt domstolen inte visat att kommunens gymnasieverksamhet var av sådan kommersiell natur och därför blev det inte en fällande dom.

Om det varit en privatskola eller om konsumentombudsmannen kunnat visa att verksamheten var av kommersiell natur hade skolan annonsen blivit fälld.

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.