Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Skydd av grafisk profil

Publicerad: 2 juni 2010, 07:45


Fråga:

Jag hjälper en konstnär och grafisk formgivare. Sedan ett antal år tillbaka arbetades det fram en grafisk profil och annonser som är vedertagna och kända, där bolaget fortfarande är aktivt. Får man producera affischer och liknande material på dessa handritade skisser, förslag av grafisk profil och annonser utan att det inkräktar och kolliderar mot bolaget som äger den grafiska profilen?

Svar:

Om bolaget som äger den grafiska profilen har skyddat  den grafiska formgivningen som ett varumärke, exempelvis genom att  registrera loggan hos Patent- och registreringsverket (PRV), begår den  som utan bolagets tillåtelse använder ett identiskt eller  förväxlingsbart märke för samma eller liknande varor och/eller tjänster  som loggan är skyddat för, varumärkesintrång. En förutsättning är dock  att varumärket används i näringsverksamhet.

Om bolaget inte har någon varumärkesregistrering för loggan, får man titta på om den grafiska formgivningen har upphovsrättsligt skydd. För att ett verk ska erhålla upphovsrättsligt skydd krävs dock en viss grad av originalitet. Patentbesvärsrätten (som är en specialdomstol och PRV´s överinstans) ansåg inte att loggan A6 hade den originalitet som krävs för att utgöra ett verk i upphovsrättslig mening. (Mål nr 06-304). Frågan har dock inte avgjorts vid allmän domstol.

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.