Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Skydd för bruksprodukter

Publicerad: 16 februari 2010, 12:00


Fråga:

Jag har gjort ett koncept med produkter och produktidéer. Hela konceptet samt produkter är publicerade redan från början med publikationer, tävlingar, stipendieansökan mm.

Stora aktörer (bla företag) försöker kväva mitt företag och "osynliga" dörrar slås igen. Detta är tydligen vanligt att olika aktörer handlar på detta sätt emot små aktörer. Hjälp!

Produkt är ute på marknad.

Svar:

Såvitt jag förstår är det så att du tagit fram en bruksprodukt och att någon större aktör istället för att ingå avtal med dig gjort en kopia av din produkt som de säljer.

För att din produkt ska ha skydd krävs det formen/designen har en individuell och konstnärlig utformning som är så pass säregen att ingen annan skulle komma på att göra den på exakt samma sätt. Detta innebär förstås att de delar av formen som är tekniskt betingade inte har något skydd. Skyddet för bruksprodukter är också mycket snävt och ger oftast skydd enbart för identiska kopior.

Det finns vissa möjligheter att registrera bruksprodukter enligt mönsterskyddslagen. Det kan ge ett lite tydligare.

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.