Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Slarvigt paketerade julklappar (och idéer) kan skapa nöjdare mottagare

Publicerad: 10 December 2020, 16:52

Kan en pedant paketering försvåra julafton för den som lagt extra krut på inslagningen? I veckans bank har Rodolfos beteendevetare Beate Undén tittat på vad forskningen säger om slarvigt inslagna paket.


Julhandeln 2020 har kommit igång på riktigt, även om den nog till stor del sker online i år. Men när det gäller att förutse hur glad mottagaren av din gåva kommer bli är det inte bara själva presenten som har betydelse. Det visar sig att inslagningen påverkar upplevelsen av att få paketet mer än vad man kan tro, och det på lite oväntade sätt. 

Vad säger forskningen?

Ett forskarlag testade att ge deltagarna en inslagen kaffekopp i gåva. För att ta reda på hur själva gåvans önskvärdhet påverkade hur glad man blev var de inbjudna deltagarna alla fans av basketlaget Miami Heat. En kaffekopp med det lagets logga utgjorde den önskvärda julklappen. I kontrollgruppen fick Miami Heat-fansen istället en kaffekopp med laget Orlando Magics logga, en present som borde göra dem besvikna. För att undersöka hur paketinslagningen påverkade attityden till presenten slogs alla koppar därefter in på antingen ett noggrant eller slarvigt sätt. När deltagarna i respektive grupper mottagit och sedan öppnat sina paket fick de indikera hur mycket de tyckte om eller ogillade sin gåva. Överraskande nog uppskattades de slarvigt inslagna paketen mer än den noggrant inslagna motsvarigheten, och det gällde oavsett om basketfansen fått en kopp de gillade eller inte.

I en senare del av studien ville man undersöka hur sambandet såg ut när givaren var antingen en nära anhörig eller mer avlägsen bekant. I en onlineenkät fick deltagarna titta på bilder av noggrant eller slarvigt inslagna paket och själva föreställa sig vem givaren var. När deltagarna tänkte sig att givaren var en vän var de slarvigt inslagna paketen återigen mer uppskattade. Däremot, när den hypotetiska gåvan var från en tänkt bekant gillade de den noggrant inslagna gåvan mest. En anledning kan vara att när man är osäker på hur stark och nära relationen till givaren är så använder man paketinslagningens kvalitet som ledtråd och en vacker inslagning får större betydelse.


Och vad betyder det?

Beteendebankens återkommande budskap, att vi människor beter oss ologiskt men på förutsägbara sätt, visar sig stämma även när det kommer till att ge bort presenter. Vackert inslagna paket sätter högre förväntningar och gör att vi uppskattar det faktiska innehållet mindre, åtminstone när givaren är någon vi har en nära relation till. När vi vill förutse ett resultat utgår vi från den information vi i stunden har tillgänglig för att skapa förväntningar och referenspunkter. Referenspunkterna använder vi när vi sedan ska utvärdera själva produkten eller tjänsten. Den här forskningen antyder att pyssel-perfektionister inte bara kan, utan bör luta sig tillbaka i december om målet är nöjda gåvomottagare. Men även den som lägger tid på den snyggaste idé-presentationen eller är onlinehandlare som levererar sina varor via post kan ha nytta av resultatet. Hur vi paketerar information eller produkter skapar förväntningar som påverkar mottagarens attityd till själva innehållet. 

Beate Undén

Källor

Rixom, J. M., Mas, E. M., & Rixom, B. A. (2020). Presentation Matters: The Effect of Wrapping Neatness on Gift Attitudes. Journal of Consumer Psychology, 30(2), 329-338. 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.