Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Sluta anställ sociala medier-ansvariga”

Publicerad: 20 januari 2022, 11:04

Social Industries grundare Emma Blom går i genom jobbannonser för sociala medier-ansvariga, och förfäras: ”Personen kommer aldrig att lyckas i sin roll, det man letar efter här är ju nämligen en hel uppsättning människor”.


Ämnen i artikeln:

Emma BlomSocial IndustriesSociala medier

Jag är glad över hur tonerna gått de senaste, säg två åren, vad gäller sociala medier. Mer och mer pratar man om det som en mediekanal som är en väl integrerad del i mixen. Viktningen kan se olika ut på olika företag och det är okej, så länge vi inte lutar oss mot att sociala medier som samlingsnamn skulle vara någon form av ungdomskanal.

LÄS MER: Vi går igenom 100 jobbannonser – här är egenskaperna som krävs för att säkra framtidsjobben

Men med detta i ryggen måste vi prata om de här jobbannonserna som söker social medier-ansvariga eller Social Media Managers, som jag ser varenda dag i branschpress och på jobbsajter. Och jag tänker: herregud, vilken supermänniska man letar efter. Här är ett axplock ur annonser som legat ute den senaste månaden:

Som Social Media Manager kommer du att ha det övergripande ansvaret för bolagets samtliga sociala medier-plattformar.” Redan här blir jag lite nervös, men ansvar är ju en sak, och genomförande en annan. Kungen har ju ansvar för hela Sverige, men det tar sig bara uttryck i ett par tal om året. Men det är också nu det börjar trassla till sig.

Ditt uppdrag är att strategiskt såväl som operativt ansvara för planering, publicering och uppföljning av vår sociala medier-närvaro. Arbetet innebär att skapa innehåll och svara på frågor och kommentarer. Du ska också ansvara för vårt innehåll på befintliga och nya plattformar.” En och samma person ska alltså ensam kunna driva ett strategiskt arbete, göra innehållet (det vill säga fota, filma, skriva copy, publicera och så vidare) och analysera resultatet. Därtill agera kundtjänst och svara på frågor på samtliga plattformar. På fritiden ska hen också hålla örat mot marken och ta reda på om till exempel TikTok är något för företaget i fråga. Och det kommer mer…

Hen ska också oftast kunna stötta försäljning i samverkan med avdelningen för digital försäljning och/eller agera kravställare till externa och interna samarbetspartners.

Jag blir beklämd av det här. Dels för att den här personen givetvis aldrig kommer att lyckas i sin roll, det man letar efter här är ju nämligen en hel uppsättning människor. Jag har aldrig träffat en enskild person som kan fota, filma, redigera, lägga strategier, jobba med försäljning, analysera siffror och resultat och förutspå marknadstrender som är av avgörande betydelse i en snabbrörlig marknad.

Och jag förstår vad ni tänker; det är klart att hon som representerar en byrå hellre vill att man ska anlita byråer än att anställa personer. Och visst ligger det någonting i det. Men det handlar också om något annat. Jag har träffat flera mycket kompetenta marknadsförare som hamnat i en sådan här roll och givetvis inte levt upp till förväntningarna. Det kommer att leda till att yrkesrollen blir allt mindre attraktiv, för att inte tala om hur många av de här personerna har det på jobbet. Ständigt jagade och alltid misslyckade. Fast de egentligen bara har ett omöjligt uppdrag.

Det är det ena. Det andra är att sociala kanaler inte är jättebra av sig själva. Det ställer samma krav som på andra mediekanaler, det vill säga bra content, en strategi, en strategisk medieplanering och förmåga att jobba datadrivet med både innehåll och säljdrivande annonsering.

Men sällan hör man att ett bolag söker en marknadschef som också ska svara på frågor på Facebook om när Boxholms ost ska komma i smaken Oregano. Det får ni ge mig att det vore roligt om Telias kommunikationschef tog hem lite mobiler över julhelgen för att fota dem tillsammans med Aladdinaskar i hemmamiljö och sedan peta upp som Instastories på julaftonsmorgon. För att sedan efter helgerna lägga 2022 års marknadsstrategi och budget i samråd med varumärkesstrateger.

Sociala medier är en integrerad del av all kommunikation. Kräver det särskild kompetens för att lyckas nå ut? Ja, det skulle jag säga. Men effektiv marknadsföring i sociala medier är inte viral och organisk. Den är inte gratis, den är inte lågbudgetproducerad och man kan inte längre prata om en närvaro.

Det finns mycket kompetent folk som kan ha en viktig roll på svenska företag, i att nå ut med rätt budskap till fler målgrupper. Men då behöver man sänka kraven på att en enskild person ska uppfylla företagets alla sociala medier-drömmar.

Emma Blom, grundare Social Industries

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.