Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Sluta re-designa, sluta handla upp!”

Publicerad: 19 juni 2014, 11:16

Martin Edenström, marknadschef på Nansen

Re-design på webben har inte har samma genomslag i dag som för några år sedan. För framgångsrika digitala projekt krävs nu en helt ny typ av syn på helheten. Det anser Nansens marknadschef Martin Edenström, i ett debattinlägg på Resumé.


Ämnen i artikeln:

Nansen

Vad ger man till den som redan har allt?

En upplevelse?   Uppfattningen att allt redan finns där känner även många webbansvariga igen sig i. Ännu en re-design eller en systemupphandling upplevs 2014 överflödig och förbättringspotentialen är högst oviss.

Hos en klar majoritet av svenska onlinesatsande företag finns redan CRM-system med kunddata, sökmotorer med kapacitet, webbpubliceringsystem, e-handelsplattformar, Google Analytics statistik och kanske ett inhyrt e-post och marketing automationsystem.

Problemet är snarare att det finns för många, osamverkande system. För många av varje på verksamhetens olika kontor och en allmän rädsla för att pensionera verktyg som kanske delar av verksamheten är beroende av.

För att fördelaktigt kunna följa en digital konsument i mobila och stationära onlinekanaler samt agera på det med personliga upplevelser i den fysiska butiken såväl som alla typer av utskick krävs att webben, analysen och marknadsföringssystemen hänger ihop. Tätt ihop.

Systemen har haft en interoperabilitet och möjlighet att kopplas samman i mer än ett decennium. API:er och samarbeten har funnits ännu längre. Under '10-talet har detta ofta dolts på grund av konkurrenssynen hos systemtillverkarna.

Digitala projekt med en strategisk påverkan idag måste börja i en översikt hur och var kunddata drivs in, sparas och återanvänds.

Respekterade undersökningsinstitutet Forrester skrädde inte orden när de definierade framtidens kundupplevelse genom begreppet CXM (customer experience management) för tre år sedan: Organisationer som inte anpassar sig och börjar driva in kunskap om sina kunder och prospekt är rökta i den nya eran. Konkurrensen är för global, snabbfotad och aggressiv.

Allt börjar med en ny typ av insats där den befintliga systemfloran ses över, relationer mappas upp och inkompatibla system pensioneras. Därefter kan webb- och marknadsföringsprojekt skötas på ett hållbart och sammanflätat sätt. Med personliga, återanvända upplevelser som följer kunden i alla kanaler. Såväl mobilt, tablet och stationärt som i utskick, förpackningar och butik. Den upplevelse kunden förväntar sig - och annars får på annat håll.

För första gången sedan 90-talet sluter alla webb, e-handel, sökmotor och analyssystemtillverkare upp bakom en term och ett begrepp. För att alla ser det logiska och nödvändiga i det. CXM är ett paradigmskifte utan dess like som kommer skilja agnarna från vetet.

Lycka till. Ni kommer att behöva det.

Ämnen i artikeln:

Nansen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.