Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Sluta snacka skärmtid – börja snacka normer

Publicerad: 3 juni 2016, 09:20

Foto: Sanna Wolf-Watz och Youtube

Istället för att diskutera mindre skärmtid, bör vi fokusera på hur sociala medier kan göra människor lyckligare – genom att skapa ett hälsosamt flöde, skriver Irena Pozar, sociala medier-chef på Bonnier Tidskrifter.


Att sociala medier bidrar till att skapa osunda ideal, orealistiska krav och drömmar om stora läppar och dyra väskor vet vi. Varje dag hör jag folk oja sig över internet, Instagram och Facebook. Men jag förstår inte hur så många kan missa att se de fantastiska möjligheter sociala medier skapar.

Medierna har alltid levererat ouppnåeliga ideal, skeva normer kring utseenden och skapat missvisande bilder av hur människor faktiskt är. Tack vare sociala medier har vi för första gången någonsin möjlighet att skapa egna, mer hälsosamma flöden. På Instagram kan jag följa kroppsaktivister som visar kroppar jag aldrig tidigare har fått se offentligt, på Facebook ser jag världens härligaste kvinna skratta ihjäl sig i en Chewbaccamask och på Twitter ta del av röster som aldrig har fått höras.

Självklart är det lätt att även i sina egna kanaler hamna i samma gamla mönster gällande vad och vilka man följer. Men där har vi i alla fall en chans att påverka det själva. Med rätt opinionsbildning kan vi öppna fler ungas ögon och få dem att vidga sina vyer. För i sociala medier finns redan något för alla, till skillnad från i reklam och medier. Det finns tjocka modeller, olyckliga kändisar, transpersoner och invandrare som varken bråkar, bränner bilar, integreras eller är lönsamma. De har alltid funnits, men deras berättelser och kroppar har ignorerats.

Att år 2016 prata om hur man ska minska skärmtiden och förbjuda smarta mobiler i skolan är slöseri med tid. Fokusera i stället på att prata med unga (och vuxna) om hur sociala medier kan göra dem till lyckligare och bättre människor.

Prata om vikten av att följa personer med olika kroppstyper, pronomen och sexuella läggningar.

Prata om källkritik och påminn om att det är viktigt att göra sin röst hörd.

Prata om att hat är lika vidrigt online som öga mot öga och förklara hur de kan hjälpa någon som far illa på nätet. Sociala medier kan hjälpa mer än stjälpa, om vi använder dem på rätt sätt.

Irena Pozar
Chef, Bonnier tidskrifter sociala medier

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.