Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

"Sluta snoka i era kunders nätliv"

Publicerad: 11 November 2014, 10:18

Vårt digitala liv skapar stora mängder personliga data – data som annonsörer, medier, e-handlare, appar och sociala medier tjänar pengar på. Tekniken inom big data och övervakning går just nu i ett rasande tempo, men frågan är om etiken och integritetsdiskussionen hinner med. Det hävdar Xerxes Malekani, Skandinavienchef på F-Secure och initiativtagare till Integritetskollen.se


Ämnen i artikeln:

F-secure

När man beskrev övervakningssamhället i science fiction för några år  sedan handlade det om att vi skulle få ett chip inopererat i armen mot vår  vilja. Nu är vi där, men med smarta telefoner istället för chip – och  konsumenterna har gillat det hittills.

Vi uppdaterar oss med det senaste  från vänner och medier innan vi går och lägger oss, en del låter  mobilen analysera vår sömn. De flesta vaknar till mobilens alarm och  använder sedan mobilen i snitt 150 gånger under den kommande dagen.

Men löften om att skydda användaruppgifter urholkas av obegripliga användaravtal, som ytterst i många fall inte skyddar integriteten alls, utan kunden luras att frånsäga sig all rätt till sina egna personliga uppgifter.

Många aktörer delar eller säljer dessutom vidare de användaruppgifter som samlas in.

För mig är det uppenbart att den tekniska utvecklingen just nu sätter kommersiella intressen före konsumenternas integritet. Därför måste annonsörer, medier och annonsnätverk fundera på vad som är okej. Jag tycker att vi kan ta med oss mycket vett och etikett från det vanliga livet.

Visst är det okej att följa en kund i butik, ställa frågor och komma med förslag på produkter. Men skulle du vilja att säljaren fortsatte att följa efter dig på stan?

Visst är det okej att kolla vad läsaren gillar på din sajt. Men är det nödvändigt att 30-40 andra samarbetspartner genom cookies eller mer förfinade tekniker ska kunna flukta på dina läsare?

Jag tror det är viktigt att vi är transparanta med den information vi samlar in och vad den används till.

Med transparens menar jag inte att berätta om det på sidan 27 i ett 30 sidor långt användaravtal. Både annonsörer, annonsnätverk och medier borde ha en tydlig och offentlig policy för insamling av användaruppgifter.

Den policyn borde göras tydlig i samband med att man accepterar villkoren, ungefär som sker med finansiella tjänster, där informationen om riskerna måste vara lika tydlig och framträdande som övrig text.

I dag är det enkelt och billigt att både samla in och spara användardata.

Låt inte det bli en ursäkt för att inte ta integritetsfrågan på allvar.

Xerxes Malekani, Skandinavienchef F-Secure och initiativtagare till Integriteskollen.se


Ämnen i artikeln:

F-secure

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.