Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Slutreplik: Krav på att medierna endast ska rapportera negativt om tobak hör inte hemma i ett fritt samhälle

Publicerad: 30 Januari 2020, 10:39

Philip Morris vill gärna debattera för ett rökfritt Sverige, men anser att det finns en gräns för vad man kan kräva av medierna. Det skriver Philip Morris Nordenchef Anette Rosengren i en slutreplik till Non Smoking Generation.


Varför det ser ut som det gör på tobaksplantagen. Jag svarar bara för Philip Morris, inte hela industrin. Alla stora bolag har utmaningar i sina leverantörskedjor. Vi jobbar hårt för att göra rätt. Vi stöttar ILO:s viktiga arbete till 100 procent. Vi har implementerat ALP (Agrucultural Labor Practises) för att eliminera barnarbete och säkerställa trygga och rättfärdiga villkor för tobaksodlarna. Vi vill att ILO ska kontrollera alla delar av produktionsleden, rapportera eventuella fel och brister. Det sätter press på oss att bli bättre. Vi köper råvaror från ungefär 350.000 tobaksodlare. Vi lägger stora resurer på att säkerställa arbetsvillkor och arbetsmiljö genom regelbundna kontroller och krav på kontrakterade parter. Vi har även inrättat aktiviteter efter skolan för att minderåriga inte ska hjälpa till på familjefarmen när skolan är slut för dagen.

LÄS MER: ”Ny rapport: Dold tobaksreklam för över 40 miljoner”

LÄS MER: Kritik mot A Non Smoking Generations rapport: ”Är all text reklam?”

LÄS MER: A Non Smoking Generation: ”En stor del av artiklarna bygger på tobaksindustrins PR-utspel”

Stjerna nämner att vi tyvärr har använt influencers i Ryssland. Där är det lagligt, men vi ska inte marknadsföra våra produkter med hjälp av influencers i sociala medier. Vi har inte marknadsfört någon av våra produkter i sociala medier i Sverige. Någonsin! Som ägare till ett av världens största varumärken händer det ofta att det används utan vår tillåtelse i olika sammanhang. Det är inte möjligt att kommentera alla gånger det sker. 

Stjerna undrar varför vi inte slutar att sälja cigaretter. Vi har bett om ett slutdatum för cigarettförsäljning i Sverige. Om vi slutar idag kommer rökarna att gå till våra konkurrenters varumärken. Sätter vi ett slutdatum har industrin press på sig att utveckla bättre alternativ till rökare som inte slutar. Industrin, myndigheter, politiker och intresseorganisationer måste dra åt samma håll. Ger vi dagens rökare rätt incitament och information når vi Rökfritt Sverige-målet tillsammans. I Sverige är vi nästan där, endast fem procent röker. Alternativ som snus, heat-not-burn och e-cigaretter hjälper allt fler bort från den skadliga cigarettrökningen. Sverige kan bli det första rökfria landet. 

NSG vill att medierna endast ska rapportera negativa nyheter om tobak. Sådana krav hör inte hemma i ett fritt samhälle. Yttrandefriheten är grundlagsskyddad och inkluderad i FN:s mänskliga rättigheter. Vi tänker fortsätta debattera för ett rökfritt Sverige – gärna tillsammans med Stjerna.

Anette Rosengren,

Nordenchef, Philip Morris

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.