Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Små pr-byråer bland de minst drabbade”

Publicerad: 30 Mars 2020, 13:15

Sandra Kastås, ordförande i Svenska PR-företagen, om nulägesbilden för Sveriges små och medelstora pr-byråer.


Ämnen i artikeln:

Sandra Kastås

I takt med att PR-yrket har breddats har också fler byråer växt fram och blivit mer olikartade. Detta gör också att de drabbas väldigt olika i coronakrisen. De som livnär sig till stor del på event och seminarium har det just nu tufft. Event skjuts upp eller ställs in, endast i enstaka fall kan de i stället hållas digitalt.

Ett av årets största PR-event, Almedalsveckan, ska enligt Region Gotland fortfarande genomföras. Men än så länge är det allt för ovisst bland många byråer och deras kunder om de:

1. Kommer kunna vara på plats med personal om smittspridningen fortfarande är hög.

2. Kommer kunna fylla paneler, boka möten och bjuda in till seminarium.

3. Kommer kunna betala alla kostnader som uppkommer kring Almedalen. 

Känslan är att Almedalen kommer att minska i år om den blir av, frågan är bara i vilken utsträckning. Har man inte redan börjat planera för den, bokat lokaler och satt ihop seminarium, tror jag det är få som nu bokar in några större evenemang innan hösten. Om man ändå gör det finns det goda möjligheter att få ett bättre pris än vanligtvis. De byråer som brukar åka till Almedalsveckan planerar i alla fall än så länge att åka även i år.

PR-byråerna som har en bred portfölj av tjänster kan lägga krut på det som efterfrågas mer nu: kriskommunikation, internkommunikation och strategisk rådgivning. Relevant och pålitlig information och innehåll är alltid värdefullt och särskilt i en osäker tid. Situationen kräver bland annat att kunders externa och interna budskap och planerade aktiviteter anpassas eller riktas om. Vi kan hjälpa våra uppdragsgivare med det och skapa nya sätt att nå ut med produkter och tjänster. PR-konsulter kan även hjälpa till med omvärldsbevakning som kan ge ett bättre beslutsunderlag till ledningsgrupper som står inför tuffa och snabba beslutsprocesser. Vissa byråer har gått ut med att de rekryterar inom dessa tjänsteområden just nu. Fördelen är flera konsultbyråer har många olika kunder som drabbas olika, och inte har alla ägg i en korg. En del jobbar dessutom uteslutande mot ett kundsegment som än inte påverkas av coronakrisen, varpå uppdragen knappt har förändrats. Så det ser väldigt olika ut för våra PR-byråer där ute.

Än så länge är det inte så många som har tappat kunder, men det har varit svårt med nykundsbearbetning och att fullfölja aktiviteter och kampanjer som är planerade till våren. De som verkar minst berörda av krisen är de mindre byråerna och enmansbolagen, som många av medlemmarna i Stora PR-företagen består av. De har lägre kostnader för anställda och lokaler och är vana att jobba flexibelt och digitalt. Några av de medlemsbyråer som har flera anställda har däremot börjat titta på olika lösningar för hyresreduktion och permitteringar.

Flera PR-byråer har också ställt om till att arbeta mer förberedande och strategiskt för sina kunder men även för sin egen byrå. Man passar på att se över sin affärsmodell, vad som kan göras bättre, hur arbetet kan effektiviseras, skriva artiklar och skapa webinarium för att dela råd och tips och bygga eget varumärke. Sådant som vi som PR-konsulter inte alltid hinner med att göra för oss själva.

Som branschförening försöker vi nu underlätta för våra medlemmar genom att fungera som ett nav där de kan inspireras av varandra, uppmuntra till samarbeten över byrågränserna, dela relevant och viktig information, samt att vi just nu även tittar på att hålla ett antal webinarium. De kommer bland annat hållas tillsammans med inhyrda experter som svarar på arbetsgivarfrågor med mera som kan vara viktiga för mindre företag i dessa tider.

Sandra Kastås, ordförande branschföreningen Svenska PR-företagen och grundare av PR-byrån Orakel PR

Ämnen i artikeln:

Sandra Kastås

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.