Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

"Snacka går ju"

Publicerad: 24 juni 2010, 08:55

Om de borgerliga vill göra mediepolitiken, oberoende, mångfald och ­yttrandefrihet till valfrågor så är det en match som vi gärna tar, skriver Socialdemokraternas kultur- och mediepolitiske talesperson Leif Pagrotsky och går i svaromål mot kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths inlägg i Resumé den 10 juni.


Ämnen i artikeln:

Leif PagrotskyLena Adelsohn LiljerothSocialdemokraterna

Leif Pagrotsky (Foto: Linda Gren)

En mångfald av fria och oberoende massmedier är en av grundstenarna i en modern demokrati. Men medier fyller i dagens samhälle också andra viktiga funktioner än att granska, förmedla och utgöra en arena för debatt och opinionsbildning. All information – oavsett om det handlar om vädret, fotboll, plötsliga nyhetshändelser eller lärorika kunskaper – som många människor samtidigt kan ta del av förmedlas i dag via etermedier, webben eller tryckta medier. Vi ägnar i dag en stor del av vår vakna tid åt massmedier, och vi påverkas starkt av det som sänds, skrivs, sägs och trycks.

Just därför är det så viktigt att ha en levande debatt om förutsättningarna för en verklig mångfald av sinsemellan oberoende tidningar, tv- och radio­kanaler, sajter och andra massmedier. Var och en av oss – men också samhället i sin helhet – gynnas av att kunna ta del av olika perspektiv, olika erfarenheter, olika åsikter och ett differentierat utbud av information, kultur, granskningar och kommersiella budskap.

De demokratiska uppdragen och nyhetsförmedlingen är de viktigaste uppgifterna för massmedierna. Det vet jag att varje sann publicist känner ett stort engagemang för. Men reklam och sponsring skapar nödvändiga ekonomiska förutsättningar för tidningar och kommersiella tv- och radiokanaler att fungera. Kommersiella budskap i massmedier är en självklarhet i varje modern marknadsekonomi.

Samtidigt behövs det motkrafter för att inte de kommersiella budskapen ska ta överhanden helt. Vi får aldrig ha en mediepolitik som riskerar att leda till att massmediernas demokratiska uppdrag kan anklagas för att ha blivit påverkat av kapitalstarka krafter. En tidning som upplåter annonsutrymme till ett företag på ena sidan ska på nästa uppslag kunna ha en kritisk granskning av företagets agerande eller produkter. Erfarenheterna från Silvio Berlusconis Italien, där kapitalstyrka, medieägande och politisk makt har samlats på en eller ett fåtal händer, förskräcker.  

I en aggressiv och desperat – men något slängig och slarvig – attack hoppar kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) på oss i oppositionen (Resumé den 10/6) om mediepolitiken. Sanningen är att det är Moderaterna som ständigt ställer sig på de kapitalstarka krafternas sida, och som helst vill motverka insatser för att öka mångfald och oberoende på mediemarknaden.

Det är de borgerliga som har politiserat och försvagat public services långsiktiga­ förutsättningar. Det är de borgerliga som har velat snäva in stödet till kultur- och idétidskrifter – så att tidskrifter som feministiska Bang, radikala och progressiva Arena eller antirasistiska Expo riskerar att läggas ned. Och det är de borgerliga som helst vill slopa det presstöd som är garanten för ett det ska finnas fler än en enda tidning att läsa på flera orter runtom i landet. Vi vill gärna modernisera presstödet, men att helt avskaffa det skulle omedelbart ta livet av tidningar som Svenska Dagbladet och Skånska Dagbladet.

Jag står med kraft upp för att de reklamfinansierade massmediernas ska få verka under rimliga förutsättningar. Det var jag som drev igenom slopandet av koncessionsavgiften för TV4. Det var vi socialdemokrater som 2005 tog ett rejält steg mot slopandet av reklamskatten. Det är talande att Lena Adelsohn Liljeroth inte nämner reklamskatten med ett ord. De borgerliga har sänkt skatterna med 100 miljarder kronor – men har uppenbarligen inte tyckt att reklamskatten har varit tillräckligt prioriterad för att rymmas inom detta. Det är de borgerliga som har detaljreglerat sponsringsreglerna för public service och halverat möjligheten för sponsring i SR och SVT.

Dessutom har de borgerliga sagt nej till att öka möjligheten för sponsring av kultur i public service. Så snacka går ju. Vi socialdemokrater vill slopa den diskriminering det innebär att sändningar av kulturprogram inte får sponsras på det sätt som sportsändningar får – och säkerställa att också SVT och SR får ekonomiskt långsiktigt hållbara förutsättningar.

Vi har visat i handling att vi inser betydelsen av reklam och sponsring för medieföretagens ekonomi. Men jag står även fast bakom kraven på starkare, mindre politiserade och mer oberoende SVT, SR och UR, ett modernt presstöd för att garantera mångfald, och bättre förutsättningar för fler starka och oberoende röster i den idé- och kulturpolitiska debatten.

Jag välkomnar om Lena Adelsohn Liljeroth och de borgerliga vill göra mediepolitiken, oberoende, mångfald och yttrandefrihet till valfrågor. Det är en match som vi gärna tar.

Leif Pagrotsky

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.