Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Sneakers Paradox – eller varför det är så svårt att sälja skor

Publicerad: 26 augusti 2021, 12:21

Allyson Felix, som förlorade sitt sponsoravtal med Nike när hon blev gravid.

Foto: Citizen59 via Wikimedia commons

Sneakers borde vara den enklaste produkten i världen att sälja, skriver Resumés bloggare Håkan Olofsson. Det är billigt att tillverka och det finns en enorm marknad. Ändå är det skitsvårt.


Ämnen i artikeln:

AdidasNikeReebokConverse

När den amerikanska sprintern Allyson Felix blev gravid och förlorade sitt sponsorkontrakt bestämde hon sig för att starta ett eget skomärke.

Varför gör inte fler det, kan man undra. På papperet är ingenting lättare att sälja än sneakers.

Efterfrågan är i stort omättlig. 2020 omsatte världsmarknaden 700 miljarder kronor. Alla (utom möjligen talibaner och en kompis jag har som alltid bär jodhpurs) gillar sneakers.

Men möjligheterna stannar inte där.

Sneakers är lätta att tillverka. Du behöver inte ens göra det själv. I Vietnam och Indonesien finns barnarbetare redo att förvandla dina skisser till färdiga skor för några tior.

Materialkostnaden är försumbar. Sneakers består mest av plast, tyg och snören. Särskilt nu när djurhudar fasas ut. Förr såldes Converse All Star på Domus i Jakobsberg för tio kronor paret. Det är möjligt att tillverkningskostnaden gått upp något sedan dess, i gengäld har logistiken blivit effektivare.

Behovet av produktutveckling tycks vara … noll. All Star lanserades 1917, uppdateringen Chuck Taylor II kom först 2015. Adidas Stan Smith, en annan klassiker, ser i stort likadan ut idag som 1965. Den gröna bakkappan fick sin färg några år senare och namnet Robert Haillet försvann.

Distributionen är enklast tänkbara. Frakten likaså. Jämfört med andra populära varor som elcyklar och hemelektronik är sneakers en baggis att transportera.

Säljkanaler är om möjligt ännu lättare att fixa. Du kan sälja dina produkter via nätet. Genom din egen hemsida eller någon annans. Amazon håller med lager om du vill. UPS och andra speditörer sköter leveransen.

Föredrar du detaljhandeln går det lika bra. Sportkedjor som Intersport och Stadium letar ständigt efter något nytt att erbjuda. Ett spännande sneakermärke vore en våt dröm för dem.

Därtill är trängseln om uppmärksamhet minimal. Medan företag i modebranschen har hundratals konkurrenter, kan folk i regel bara räkna upp en handfull varumärken för sneakers.

Kanske märkligaste av allt – du kan ta nästan vad som helst i betalt. Konsumenter betalar gladeligen allt mellan 99 kronor paret och ett par tusen spänn. The sky is the limit.

Hur du än vrider och vänder på fakta så finns det bara en logisk slutsats: Ingenting borde vara lättare att sälja än sneakers.

Och det är här som själva paradoxen uppstår. Att sälja sneakers har nämligen visat sig vara skitsvårt.

Företag har satsat enorma belopp utan nämnvärd framgång.

Man har provat innovationer. Puma uppfann en skiva kallad disc som ersatte skosnören, LA Gear lanserade en basketsko med katapult och Converse fyllde en sula med helium i hopp om att konkurrera ut Nike Air. Flopp, flopp, flopp.

Man har samarbetat med kändisar. Några (som Michael Jordan och Stan Smith) lönade sig, medan de flesta (exempelvis fotbollsskon Hunt Björn Nordqvist) fallit i glömska.

Man har anlitat skickliga designers och duktiga marknadsförare. Svenska byråer har lanserat allt från snobbiga Fox i New York till bonniga Lejon i Göteborg. Ändå har inget riktigt fastnat.

Sneakers är som inverterade humlor. De borde kunna flyga men gör det inte.

Kanske är det så med sneakers att det är för lätt? Det finns inga hinder att överkomma. Inga problem att lösa. Folk hasar runt i sina gamla gympadojor och är lika glada för det.

Idag domineras världsmarknaden av två aktörer: Nike och Adidas. Nike äger Converse och tjänar pengar på båda sina varumärken. Adidas i sin tur sålde just Reebok för 2,5 miljarder dollar. En imponerade summa tills någon påpekar att de köpte samma företag 2006 för 3,8 miljarder dollar.

Det sista borde mana till eftertanke. Om inte Adidas lyckas, vem ska då göra det?

Hittills har Allyson Felix gjort det mesta rätt. Hennes varumärke heter Saysh och den första modellen Saysh One. Priset är satt till 150 dollar och tillgången limiterad – något som lockar fler kunder än det skrämmer.

Positionen är förvånande nog ledig och kan beskrivas som elegant komfort för kvinnor.

Kan Saysh hålla kvar intresset i fem år kommer bolaget värderas till miljarder. Världsmarknaden är som sagt omättlig. Och alla vet att ingenting borde vara lättare att sälja än sneakers.

 

Håkan Olofsson

Fler texter av Håkan Olofsson kan du läsa här.

Ämnen i artikeln:

AdidasNikeReebokConverse

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News