Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Social hållbarhet borde vara en självklarhet

Publicerad: 15 juni 2021, 11:45

När vi pratar om hållbarhet syftar vi ofta på miljömässig sådan. Det gör att frågan om den sociala hållbarheten lätt glöms bort, det skriver The Amazing Societys kreativa chef Christina Knight.


Fläckvis verkar världens länder och ledare vaknat upp inför klimatkrisen och vårt behov av ett hållbart leverne. Och det är bra. Men det finns en annan typ av hållbarhet som också behöver hamna i spotlight. Den sociala.

Fler och fler varumärken har vaknat upp till denna realitet. Och marknad. I USA beräknas 26% av befolkningen (61 miljoner) leva med en funktionsvariation, medan endast 2% av media representerar dessa människor.* Syns man inte, finns man inte, eller hur var det?

I takt med att konsumentledet kräver en bättre och mer relevant representation, är det viktigt att varumärken speglar och engagerar den publiken på ett relevant och värdefullt sätt. Det kallas ’social sustainablity’ – social hållbarhet. Ser man inte till att alla har tillgång till de dom behöver, missar man också tillgång till enormt mycket resurser och kompetens.

Under Covid har detta blivit än mer kännbart; tillgång och möjligheter krympte för oss alla, men inte minst för dem där vardagen redan är en utmaning. Intressant är att se att några varumärken har börjat leverera väldigt konkret på funktion och tillgänglighet, genom produktinnovation och kommunikation. Genom produktinnovation blir det på riktigt genom att konkreta lösningar ovh möjligheter levereras. I kommunikationen blir det ofta präglat av vad som brukar kallas ”inspirational porn” ett begrepp som myntats av den australiensiska komikern Stella Young, och som betyder att reklamen inte representerar personen med en funktionsvariation på ett relevant och konkret sätt, utan snarare med fokus på att få mottagaren, ‘vanlisar’, att känna sig emotionellt berörda. Och när människor med funktionsvariationer porträtteras på detta begränsande sätt, betraktas de inte som ‘vanliga’ konsumenter med samma behov som alla andra.

Dessutom är fokus ofta på fysisk tillgänglighet, medan den digitala såklart är lika viktig (inte minst under Covid). Ändå tänker få varumärken på att göra sina hemsidor, sina appar och sin närvaro i sociala medier tillgänglig för alla. Teams har inbyggd ’captions’, men inte Zoom – där krävs plug-in från tredje part.

Givetvis finns det en stor, oexploaterad marknad i att tillgängliggöra produkter och tjänster för de som har funktionsvariation. Men faktum är att många innovationer som gjorts utifrån tillgänglighet för personer med funktionsutmaningar också gagnar alla. Som t ex ’touch screen’ som uppfanns en kille med MS som behövde ett alternative till ett svårhanterat tangentbord. Det kallades ”FingerWorks”, ovh nu är det en självklarhet för alla.

Jag tänker att Nikes nya sko ‘Go FlyEase’, kommer att älskas av fler än ’bara’ de som har begränsad rörlighet. T ex alla småbarnsföräldrar med händerna fulla av matkassar och barn. Så jäkla smart! 

Eller Pepsis nya PET-flaska som är lättare att både greppa och hälla ur. För alla. 

Det är detta som social hållbarhet handlar om;  att se människan och respektera hennes behov. Oavsett vem hon är, var hon är. Och att leverera insiktsfullt, konkret ovh respektfullt på dom behoven.  Gärna med snygg design därtill!

*Källa: Wunderman Thompson Intelligence

Christina Knight

CD, The Amazing Society

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.