Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Sociala medier och influencers lär granskas extra i virusets spår”

Publicerad: 23 Mars 2020, 12:38

Carsten Carlsson, medie- och kommunikationsexpert på Hill+Knowlton Strategies.

Foto: Pressbild

Sociala mediers roll, som i kombination med mediernas dramatiska vinklingar bidrar till en ”infodemi”, har potential att öka samhällets instabilitet i kris, inte minska den. En roll som inte lär stå ogranskad vid slutet av Corona-pandemin. Det skriver Carsten Carlsson, medie- och kommunikationsexpert på Hill+Knowlton Strategies.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetInfluencersHill+Knowlton Strategies

Det är ingen tvekan om att coronakrisen kommer att analyseras på en mängd olika sätt när krisen väl är över. Redan nu har medier agerande studerats. Tomas Odén, docent i journalistikvid Göteborgs universitet, var hyfsat tidigt ute med att konstatera att nyhetsmediernas rapportering till stora delar varit bra och att informationen varit korrekt. Han menar också att det är viktigt att medierna inte ska agera som myndigheternas förlängda arm och ska värna sin roll som ifrågasättande gentemot dem. I vilken grad han håller fast vid sin analys när krisen som helhet analyseras återstår att se.

Ifrågasättande och granskning är viktigt, men medierna har också lätt att fokusera på att hitta motsättning och därmed slå split mellan myndigheternas värdering och andra forskares åsikter. SVTs publicering av en mejlkonversation mellan Folkhälsomyndigheten och forskare med avvikande åsikt är ett exempel, TV4 Nyheternas rapportering om en överläkare på Danderyds sjukhus som kritiserar att mängden provtagningar halverats, ett annat. Detta slår naturligtvis hårt mot trovärdigheten hos de myndigheter som syns mycket under krisen och personerna som arbetar där. Speciellt eftersom kritiken accelereras när den når sociala medier. För Folkhälsomyndigheten har det utvecklats till ett hat riktat mot statsepidemiologen Anders Tegnell och som myndighetens generaldirektör Johan Carlson uttrycker stor oro för när han säger ”Jag tycker det är närmast ovärdigt, det han har utsatts för”. I detta anser jag att medierna har ett ansvar de inte fullt lever upp till.

LÄS MER: Stefan Szugalski: ”Där hamstrar vi toapapper”

Det är i sig inte konstigt att medierna i sitt arbete söker ifrågasättande snarare än bekräftelser för att en myndighet tagit korrekt beslut. Det skulle heller inte spela någon roll om majoriteten av svenska läkare eller epidemiologer anser att myndigheten agerat korrekt, mediernas ser det som sin roll att hitta en person som går emot. Medielogiken handlar ibland mer om drama och underhållning än om faktiskt bidra till ett lugn. Jämför med en forskare som hävdar att jorden är rund. Det är mer spännande att matcha detta med en kuf som hävdar att jorden är platt. Även om forskarvärlden till majoritet håller med den förstnämnde så blir det helt enkelt inte lika underhållande journalistik att prata med bara dem.

På det stora hela skulle jag ändå hävda att de svenska medierna har, sina tillkortakommanden till trots, en rimligt balanserad bild av situationen och låter såväl myndigheter, ledande politiker som kritiker komma till tals. Det är en helt annan sak med det som publiceras i sociala medier och hur de bokstavligen går i spinn. Drivet av såväl etablerade mediers rapportering, influencers, som enskilda individers oblyga förmåga att ta på sig rollen som självutnämnd epidemiolog eller politiker.

LÄS MER: Influencerbolagen ser ökade möjligheter i coronatider – därför växer efterfrågan

I jämförelse med tidigare virusutbrott – sars eller svininfluensan, så har sociala medier inte på något sätt haft en så stark position som de har i dag. Den amerikanske statsvetaren David Rothkopf myntade redan 2003 begreppet ”infodemi” (på engelska infodemic) som är ett uttryck skapat av orden information och pandemi. Enligt honom är infodemi konsekvensen av att blanda fakta, rädsla, spekulationer och rykten med det snabba informationsflöde vi har idag, något som radikalt påverkar länders politik, ekonomi och säkerhet. Och ja, vi är där nu.

Just rykten och osäkra källor, diverse kedjebrev och allmänna tyckanden verkar ha sin givna plats i sociala medier. Detta kombinerat med ett friskt delande av olika inlägg, utan närmare källgranskning, och influencers åsikter och råd skapar ett explosivt och destruktivt klimat som knappast bidrar till ökad kunskap. Snarare till förvirring och ökad rädsla. Såväl SVT, Expressen och Källkritikbyrån har identifierat hur allvarlig situationen är. Något även Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, tagit fasta på. De menar att ”faran är att det sprids en onödig oro och att det påverkar situationen negativt”.

Jag är helt övertygad om att medier i coronavirusets spår lär granskas och analyseras på djupet under många år framåt. Medierna följer dock sina givna ramar och invanda arbetssätt och har inte avvikit nämnvärt från dem. Svenska medier regleras också av tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen vilket skapar ett tydligt juridiskt ramverk att verka inom. Så är inte fallet än med sociala medier och vi lär se en ännu mer omfattande diskussion, och säkert också skärpning, gällande privatpersoners möjlighet att okritiskt yttra sig och dela information där.

Redan innan coronaviruset fick genomslag i Europa lyfte bland andra Emanuel Karlsten en händelse där en privatperson dömdes för förtal efter att ha delat en Facebookstatus. Kanske finns det få liknelser med rådande pandemi, men domen pekar på att vi alla har ett ansvar och att vårt agerande i sociala medier får konsekvenser för hela samhället. Karlsten spekulerar i om juridiken hunnit ikapp den digitala publicisten och eventuellt är det så. Det vi ser i sociala medier och bland influencers i dag kan liknas vid en vilda västern-miljö vars påverkan och effekt på ett samhälle i kris är som att hälla bensin på eld. Den elden är det sista vi behöver i en värld som redan är satt i brand.

Carsten Carlsson, medie- och kommunikationsexpert, Hill+Knowlton Strategies

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.