Opinion
Sökes: Galenskap
Publicerad: 18 januari 2022, 11:52
Andreas Morne efterfrågar lite galenskap i branschen. Det är trots allt inte 1984 längre, skriver han i en opinionstext.
Det händer ju inget, eller? Visst, vi har levt i en konstant hotbild ett tag sen den där marknaden i Wuhan. Och nu skramlar björnen i öst återigen. Inte bästa förutsättningarna för kreativ offensivlusta kanske.
Och jag fattar att det är bra att stoltsera med effektcertifiering på LinkedIn och kunna visa upp ökade konverteringstal för otaliga metrics. Och att med klar stämma och eufori i blicken på det månatliga Teamsmötet stolt förklara att KPI 1-117 effektueras enligt plan. Jag förstår det. Verkligen. Raka linjer, städade rapporter, nöjda kunder och arbetsgrupper. Sen tar vi helg på det. Härligt.
Men ibland, faktiskt allt oftare nu för tiden, känner jag att en parallell kavla upp-kampanj med Kallocain á la Karin Boye i sprutan också skulle behövas. Det kanske skulle free our minds och tända en gnista av kreativitet som bryter ny mark på riktigt och främjar idéer som blir större än Keynoten de paketeras i. Idéer som skaver och som framkallar svettpärlor på överläppen hos både marknadschefer och projektledare. Där båda oroligt undrar om de kommer ha jobbet kvar efter presentationen.
Idéer som gör att vi 2022 en gång för alla slipper referera till Apple-reklam från 1984 som banbrytande när vi ska ha inspirationsdragningar på fredagar med ett glas naturvin i handen. Kom igen, det var ju 38 år sen nu. Samma år som Ronald Reagan valdes till president och Nenas 99 Luftballons låg på topplistorna. Inte igår direkt.
Klart att vår bransch inte längre ses som kreativitetens fanbärare när vi slutat stå på barrikader och kasta molotovoctails i mötesrum. När vi monterar ner modet en KPI i taget, ja då vittrar till slut hela kreativitetsfundamentet sönder. Den bottenplatta vår bransch vilar på hur vi än vänder och vrider på våra funnels och go to market-planer.
Så, jag vill se mer galenskap, mod och idioti 2022. Jag vill ruska om unga och gamla kreatörer, projektledare, planners, produktionsledare och PR-rådgivare. Jag vill inte se lite branschglöd. Jag vill se ren och skär smältugnshetta. Jag vill inte attenda fler webinars eller gå på ytterligare en ljummen inspirationsföresläsning fylld av dogmer och redan tänkta tankar.
Jag vill se konferensrum fyllda av upprörda konsulter, svettiga CMOs, panikslagna Client Service Directors, oförstående VD:ar och hypernervösa kreatörer. Men där alla någonstans, långt därinne ändå känner ”Det här skulle kunna bli stort. Riktigt stort”
Borde kanske bli alkemist, leta fram Leo Kalls gamla recept och börja massvaccinera branschen.
Andreas Morne, medgrundare och senior rådgivare, Abby Priest