Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Sova på arbetstid? Vetenskapen säger ja

Publicerad: 7 Maj 2020, 12:34

Salvador Dalís konstverk ”Sömn” från 1937. Konstnären sades hämta näring till sina motiv under sömnen.

Finns powernap eller är din produktivitet förstörd efter lite sömn mitt på arbetsdagen? I veckans Beteendebanken tittar Rodolfo på vad forskningen säger om fenomenet,


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Börjar du bli lite dåsig ett par timmar in i arbetsdagen? En tupplur eller powernap, eller vad du väljer att kalla det, kan ha flera positiva effekter, både på måendet, minnet och kreativiteten. Ett par minuter räcker för en boost, och har du en timme till övers är det ännu bättre.

Vad säger forskningen?
Den kortaste formen av tupplur är den varianten som ibland kallas nyckelsömn. Ni vet, det där tricket med att sätta sig i en stol med en nyckelknippa i handen som sedan faller till golvet när handen slappnar av, så att man vaknar igen av skramlet. Här handlar det om några enstaka minuters vila, precis i gränslandet mellan vakenhet och sömn, som enligt studier sätter fart på kreativiteten. Det sägs till exempel att Salvador Dalí hittade inspiration till sina motiv genom nyckelsömn, eller mer specifikt av de så kallade hypnagoga hallucinationerna som ibland infinner sig på vägen mot sovande tillstånd. Oavsett de kreativa aspekterna kan dock tio minuters sömn faktiskt bidra till ökad koncentration i upp till fyra timmar.

För bästa effekt rekommenderar vetenskapen dock en längre powernap på 30-60 minuter. Då börjar vi nämligen närma oss djupsömnen som hjälper oss att sortera information, och efter 90 minuter uppnås det allra bästa resultatet när det kommer till att samla tankarna ordentligt.

I coronatider är tupplurarna extra viktiga, eftersom de hjälper till att hålla immunförsvaret i trim. En studie från 2015 har påvisat att två stycken 30-minutersnaps om dagen hjälper till att återställa det neuroendokrina systemet, som bland annat styr kroppens respons vid stress. Enligt studien finns det tecken på att det neuroendokrina systemet även har direkt effekt på immunförsvarets funktioner.

Och vad betyder det?
Allt eftersom forskningen går framåt förstår vi vikten av sömn. Trots det är det fortfarande inte alltid helt accepterat att lägga sig och sussa på kontorstid, åtminstone i västvärlden. I många asiatiska länder, till exempel Kina och Korea, är det inte alls ovanligt att sova ett par minuter i lunchrummet. Och faktum är att vi har en del att lära av det. Att en kortare vila faktiskt är en smart tidsinvestering är ett tänk som vi borde börja jobba in i vår företagskultur. Extra effektivt är det ju kanske nu i jobbahemifråntider, när segheten ofta smyger sig på.

Det finns dessutom studier som visar på att kreativa människor sover på olika sätt beroende på vilket område de ägnar sig åt. Verbalt kreativa människor somnar till exempel ofta senare, och sover gärna länge. Den studien skvallrar om att det finns mycket kvar att lära sig om sömnen. Börja dina empiriska studier direkt, genom att släcka ner ett par minuter. Troligen ger det en boost för resten av dagen.

Emanuel Åström, Rodolfo

Källor:

https://www.newscientist.com/article/mg23030750-800-how-can-i-nap-like-a-pro/#ixzz6KdUXq1gf

https://academic.oup.com/jcem/article/100/3/E416/2839988 

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.