Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Spaningar från SXSW del två: Mark Zuckerberg, Queer Eye och Birds aren’t real

Publicerad: 22 mars 2022, 09:53

Kommunikationskonsulten Siri Andersson delar med sig av de viktigaste höjdpunkterna från festivalen i Austin.


Ämnen i artikeln:

SXSWSiri Andersson

SXSW är slut för den här gången. I den första delen av SXSW-spaningen fokuserade jag främst på futuristiska inslag om NFT:s och metaverse. Ett par dagar senare upplever jag konferensprogrammet som tyngre och mer rotat i samhällets faktiska utmaningar än någonsin tidigare. 

Splittrade samhällen, desinformation och Mark Zuckerbergs SXSW-visit

Ett tydligt tema som genomsyrat hela konferensprogrammet oavsett spår är frågan om splittrade samhällen genom desinformation och fake news. Många har också valt att lyfta frågan om ansvar och förväntan på framtiden. Under sessionen ‘Advertising’s Role in Supporting Credible Journalism’ med Axios, Vox och GroupM rörde vid frågan om annonsörernas ansvar för att säkerställa tillgång till pålitlig information från oberoende nyhetskällor. Att annonsering i specifika medier kan vara ett ställningstagande visste vi redan, men kan det också vara ett aktivt samhällsengagemang för att stötta trovärdig journalistik? Kommer vi se företag som pratar om sina medieval som en del av sitt CSR/ESG-arbete?

Hos Rolling Stone och SHE Media pratar bland andra Jasmine Crowe från Goodr och Thomas Debass, Chief Partnership Officer vid USA:s utrikesdepartement på tema ‘Business as a Force for Good’ om att människan av i dag förväntar sig att näringslivet både ska och vill vara ledande i att lösa globala problem.

Rolling Stone + SHE Media arrangerade sessions tillsammans

Ett ständigt relevant tema och fler än en gång har samtalen landat i ett direkt ansvarsutkrävande riktat mot de sociala medier-plattformar som primärt används för att sprida desinformation och splittra samhällen idag. 

Under keynoten ‘How to Stand Up to a Dictator’ intervjuas Maria Ressa, journalist och 2021 års vinnare av Nobels Fredspris, tillsammans Peter Pomerantsev, en Kyiv-född forskare på just desinformation vid Johns Hopkins University på scen av Stephen King*. Samtalet tar avstamp i det faktum att Ressa förbjudits att resa till USA från Filippinerna eftersom att henne journalistik anses vara ett hot och inte får resa utanför landet utan ett domstolsbeslut. 

Ressa har vigt sin karriär åt att bekämpa desinformation och de stora plattformarna får svidande kritik, där Ressa tycker att de bär ansvar för den information som sprids genom dem. ”Plattormarna tar redaktionella beslut i stor skala och valen de gjort är numera inbäddade i algoritmerna”, säger Ressa. Det är ett problem eftersom att algoritmerna tjänar en affär i första hand, samtidigt som vi också ser att de har enorm samhällspåverkan. 

Ironiskt nog deltar Mark Zuckerberg, CEO på Meta, också på SXSW. I ett samtal om framtiden för Metaverse. Via länk. Ressa tillfrågas om vad hon velat fråga honom, om hon fått möjligheten. ”Man kan inte lösa ett problem förrän problemet är definierat. När ska du tillslut definiera problemet - och ta ägandeskap för den plattform du byggt?”, säger Ressa. 

När vi summerar dagen verkar det som att Mark Zuckerberg inte fått en enda kritisk fråga.

*Inte den Stephen King. En annan Stephen King med en filantropisk organisation i ryggen. Helt apropå ‘fake news’.

Maria Ressa är med på länk från Filippinerna

 

EU engagerar i USA

En av de mer välbesökta aktiveringarna i år var EU:s, som låg strax utanför stadskärnan. Allvarliga samtal om Ukraina varvades med sessions om klimatet, cybersäkerhet, konst och kreativitet. Ett av de bättre arrangemangen på SXSW från EU någonsin, ska sägas. Och väl avvägt tonalitetsmässigt givet utvecklingen i Ukraina. 

EU befann sig på SXSW

Texas i fokus

I år tog lokalpolitiska frågor stor plats i konferensprogrammet, förmodligen för att de också debatterats på global nivå. Austin är en liberal hubb i ett övrigt konservativt Texas där man under förra året tog ett beslut om en ‘heartbeat act’ där inga foster får aborteras från det ögonblick man kan detektera ett hjärtslag. Samtidigt har Texas guvernör, Greg Abbott, och delstatsåklagare, Ken Paxton, begärt att föräldrar till mindreåriga transexuella som genomgår någon form av behandling bör utredas för barnmisshandel.

Jonathan van Ness, framför allt känd från Queer Eye och för sitt engagemang i LGBTQ+-frågor, och ALOK, poet och samtidskonstnär med samma engagemang, inleder sitt samtal med att adressera det osannolika i att just de två sitter på scen tillsammans i Texas. Jag citerar van Ness fritt ur minnet: ”Samtidigt som USA har enorma problem med våld och droger väljer staten att använda transpersoner och ickebinära som en slags scapegoat för ett problem som inte finns - vi anses det främsta hotet mot traditionella värden”. 

De behöver inte övertyga publiken, som blir knäpptyst när van Ness fortsätter med att säga att det inte finns särskilt många kända transpersoner ute i samhället och konstaterar att uteblivet stöd och tystnad för deras rättigheter är ”deathening”. Jag vet inte riktigt hur jag ska översätta den meningen i sin helhet för den gör sig inte rättvisa på svenska, men det var ingen som inte gick därifrån med en klump i magen. Jag tror att det var bra för oss som var där. 

Jonathan van Ness och ALOK

Vaccinrace med Albert Bourla, CEO på Pfizer

Albert Bourla, vd på Pfizer, har skrivit en bok om resan mot vaccinet mot covid-19. Boken heter ‘Moonshot’ och handlar om racet mot ett vaccin som behövde nå människor så snabbt det bara gick. ”Miljarder människor och företag hoppades på ett vaccin. Jag visste att det inte var möjligt, men det var tvunget att bli möjligt”, säger Bourla på scen. 

”Statistik glöms bort, det vi kommer minnas är historien om hur ett mörker föll över världen och vetenskapen bringade hopp”, säger han också. Bourla är närvarande och personlig - och erkänner att han hanterade stress under perioden genom att titta på Gilmore Girls på Netflix. Vi har alltså en sak gemensamt, Bourla och jag. I övrigt inga jämförelser. 

Fåglar som inte är riktiga - satirrörelse eller desinformationsaktör?

Det är en speciell sorts persona som grundar och leder en memetrollarrörelse och det var rakt på varumärkesbriefen när Peter McIndoe från ‘Birds aren’t real’ och Zach Stafford från Buzzfeed går in på scen till tonerna av ett fem minuter långt säckpipeframträdande. När samtalet väl kommer igång är temat ‘How a Satirical Community Takes Flight’. 

‘Birds aren’t real’ är, för den som inte känner till det, en satirisk konspirationsteori om att fåglar är robotar som ‘djupa staten’ tagit fram för att kunna övervaka och kontrollera människor. Om du verkligen tänker efter, har du någonsin sett en duvunge med egna ögon? Rörelsen började som ett ganska uppenbart skämt, men har både upprört och dragit till sig faktiska anhängare. 

I samtalet om rörelsen får McIndoe frågan om hur mycket av rörelsen som planerades från början. ”Ingenting”, svarar han. ”Birds aren’t real startade helt utan mening eller mål, meningen fick appliceras efteråt”, säger McIndoe. Intressant att lyssna till helt apropå konferensens desinformationstema. Vad har en satirrörelse för roll i och ansvar i ett medielandskap som behöver tackla desinformationsfrågan i global skala? Blir man en desinformationsaktör som satiriker?

‘Birds aren’t real’-gänget går på till fem minuters säckpipesolo

‘Transportation’s Quantum Revolution’

Jag vill bestämt hävda att jag med rimlig marginal till underkant ligger inom spannet för normalbegåvning. Av oklar anledning väljer jag att gå på en dragning om ‘Transportation’s 

Quantum Revolution’ med Whurley. 

Jag förstod saker i ungefär tio minuter. Sedan kände jag mig bara riktigt, riktigt korkad.

2012 vs 2022: Vad pratades det om för tio år sedan?

I vanlig ordning dras svenskar till andra svenskar på plats. En eftermiddag hängde jag med Peter Rosdahl hos CNN och Peter delade med sig av sina anteckningar från SXSW anno 2012, alltså konferensen tio år bakåt i tiden. 

‘Ambient awareness’ var the talk of the town under 2012, det menade man var ett nytt beteende hos framför allt yngre generationer som socialiserar via digitala plattformar på ett vid tillfället nytt sätt där chatt räknas som ett helt vanligt samtal. Slog det in? I allra högsta grad, både privat och i arbetslivet. Snapchat exploderade strax därefter och i dag ser vi hur allt fler både nya och väletablerade företag, självklart med en boost av pandemin, anammat digisocial kultur som en självklar del av sin internkommunikation.

Då, som nu, var AR en framtidstrend och ‘the head down generation’ skulle bli ‘the head up generation’ genom wearables som Google Glass. (Tacksam å kryptokillarnas vägnar över att de aldrig blev en riktig grej. Det hade varit för många gadgets att hålla reda på.) 

Webben skulle bli mobil och ‘människa-till-maskin’-tech som exempelvis chipimplantat förutspåddes bli något var människa hade anammat vid det här laget.

2012 pratar man också om realtidsinformation på exempelvis konferenser som någonting nytt och spännande. ”På SXSW satt man med jättebroschyr i knät för att få all information om de olika konferenspunkterna, det är lätt att tänka sig att det alltid varit enkelt och användarvänligt med digital information men så är det ju trots allt inte”, säger Peter.

Många saker slår in, många gör det samtidigt inte. Jag tror att man behöver påminna sig själv om det när man sitter och lyssnar på futuristiska samtal eller läser om egentligen vilket ämne som helst: Det är lätt att bli inspirerad av alla möjligheter som presenteras, det är också hälsosamt att ta det mesta som sägs med en nypa salt. 

Den som minns samtalen om QR-koden runt 2012-2013 minns en intensiv hype som lade sig snabbt och sedan en återkomst när tekniken kommit ikapp och möjligheterna att applicera QR-koden i relevanta sammanhang blev tydligare. Jag minns en dragning av en QR-kodsentusiast som 2013 bestämt hävdade att människor skulle ha en egen QR-kod istället för ett personnummer ”om fem år” och jag minns också när jag 2014 arbetade på en PR-byrå där vi pratade om att vi ”behövde ett case med en QR-kod”. Där och då kändes det otroligt framåtlutat. Idag har QR-koden ett praktiskt värde, men används inte ens nästan på samma sätt som man först förustpådde.

Peter Rosdahl och Siri Andersson

Musik-SXSW tar över

När musikdelen av SXSW startar mot konferensens slut byts deltagarklientelet ut. Patagoniamännen blir färre, buckethattarna och ketaminluggarna blir desto fler. I år hade jag tre fantastiska musikupplevelser: Night Moves på utomhusscen, Los Bitchos som också spelar i Stockholm den 26:e april och Alex the Astronaut, en australiensisk singer-songwriter med starka ‘Regina Spektor-möter-Montessori’-vibbar i en kyrka mitt i natten.

Los Bitchos på scen

 

En ekologisk (...) flygresa senare är jag nu hemma och utforskar om jag möjligen kan bli stormrik på att sälja min själ som NFT i metaverse. Framtiden verkar vara här - jag hoppas att den är ljus. 

Tack för mig!

Siri Andersson, kommunikationskonsult

 

Ämnen i artikeln:

SXSWSiri Andersson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.