Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Stäng av respiratorn!

Publicerad: 18 november 2013, 09:08

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, och Ynn Edberg, ordförande Sveriges Tidskrifter.

DEBATT. Presstödet har blivit en respirator i stället för en livsgivande injektion. Mediepolitiken måste uppdateras för att skapa bättre förutsättningar för tidningar och tidskrifter att möta digitaliseringen, skriver Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld och ordföranden Unn Edberg.


I torsdags var det Tidskriftsgalan, där Tidskriftspriset delades ut i 13  olika kategorier till vinnare som exempelvis Fokus, Chef, Betong och  Kamratposten. Tidigare på dagen samlades Sveriges Tidskrifters medlemmar  för att diskutera tidskriftens framtid. För vi tillhör en bransch med  stora möjligheter – men också stora utmaningar.

Till exempel behöver vi hitta bra sätt att möta våra läsare digitalt. Bara två procent av svenskarna läser tidskrifter på nätet en genomsnittlig dag, jämfört med 19 procent som läser dagstidningar online.

För att möta den här utmaningen behöver tidskriftsbranschen göra omfattade satsningar på den digitala arenan. Men sådana satsningar är dyra och med krympande annonsintäkter återstår att ta resurserna från det journalistiska arbetet, något som på sikt riskerar att försämra kvaliteten.

Omställningen försvåras ytterligare av att momsen på digitala tidningar och tidskrifter är fyra gånger så hög som momsen på tidningar och tidskrifter på papper – 25 istället för 6 procent.

Så vad är vägen fram? Vi tycker att mediepolitiken måste uppdateras för att skapa bättre förutsättningar för tidningar och tidskrifter att möta digitaliseringen.

Dels borde momsen på digitala publikationer förstås sänkas till 6 procent, så snart EU:s regelverk tillåter det.  En sådan reform skulle i dagsläget bara kosta staten runt 15 miljoner kronor per år men vara viktig för vår bransch i framtiden.

Dels måste presstödet ses över ordentligt. Dessvärre var Presstödskommitténs förslag, som presenterades härom månaden, en besvikelse i det avseendet. Förslaget till nya presstödsregler tar inte ett helhetsgrepp om tidningarnas roll i det nya medielandskapet. Tvärtom innebär förslaget vissa korrigeringar av ett system som på många sätt spelat ut sin roll.

En gång i tiden var presstödet del i ett givande och tagande från politikens sida, där stödet kompenserade dagspressen för reklamskatten. Men reklamskatten har frikopplats från presstödet och något finansiellt samband finns inte längre.

Syftet att stödja kvalitetsjournalistik uppfylls bara delvis med dagens system. Två titlar tog emot mer än en tredjedel av driftsstödet 2013. Inte producerade dessa titlar en tredjedel av all kvalitetsjournalistik? Tidskrifterna – trots att de har en viktig roll i samhällsbevakningen – är inte alls berättigade till samma omfattade stöd som dagspressen.

Istället har presstödet utvecklats till en krycka som håller dödsdömda tidningar under armarna – en respirator, när vad branschen behöver är en livgivande injektion.

Stäng av respiratorn. Och styr om resurserna till ett innovationsstöd som omfattar tidskrifter och kvällstidningar såväl som dagspressen – och som betalas ut som engångsbelopp till framåtsiktande insatser, inte som ett löpande stöd.

Detta skulle ge läsare på papper och på digitala plattformar mer god journalistik att ta del av, vilket ger samhällsnytta på riktigt. I tidskrifter skrivs varje år mängder av viktig journalistik som får genomslag i andra medier, som påverkar människor och samhälle. Utmaningen är att hitta modeller så att denna journalistik hittar nya vägar i det digitala landskapet samtidigt som vi producerar våra omtyckta och lästa tidskrifter på papper.

Det är nu – mitt i den digitala omställningen – som tidnings- och tidskriftsbranschen behöver en hjälpsam knuff. Därefter är det upp till oss att göra titlar som både förtjänar fina utmärkelser och kan stå på egna ben ekonomiskt.

Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter

Unn Edberg, ordförande, Sveriges Tidskrifter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.