Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Stanna i spenaten!

Publicerad: 11 augusti 2021, 09:48

Fredrik Jerlov

Som byråledare var Fredrik Jerlov säker på att allt skulle bli bättre om hans bolag öppnade kontor i Stockholm. I en krönika förklarar han varför han råder dig att stanna på landet.


Ämnen i artikeln:

StockholmFredrik Jerlov

Gräset är grönare i Stockholm! Så tänkte jag i många år men med perspektiv ser jag att det är en ganska tveksam idé. För den tillåter en byråledare att skylla alla mer eller mindre allvarliga misslyckanden på att man befinner sig på fel plats.

I någon mening är det elementär psykologi. Alla älskar vi bortförklaringar som bottnar i omständigheter utanför den egna kontrollen. Jag satt i många år i Göteborg och skyllde bristande tillväxt på att marknaden var för liten.

Vi snackade om Ankdammen och tittade längtansfullt på Stockholm: ”Där finns ju alla kunderna… alla pengarna… om vi hade ett kontor på Söder…”. Kanske hade det gjort stor skillnad.

Men kanske inte. Förmodligen inte.

Idag tänker jag att det är jobben, jobben, jobben som spelar roll. Och jag tänker det med emfas, upptäckte jag för någon vecka sedan då jag hamnade på en hamnkrog med en yngre copy från en välmående byrå i… Småstad. ”Vi tänker öppna kontor i Göteborg” sa han stolt och bestämt och jag satte nästan kräftan i halsen.

”För helvete!”. Jag svalde ner lite vitt och utvecklade sedan tanken att det inte alls måste vara en nackdel att vara från landet. Att det tvärtom finns många uppsidor i att – inte – vara från Stockholm. Att det handlar om konfidens och hållning. Att alla stora kunder inte vill jobba med en byrå på landet – men att de flesta marknadschefer är nyfikna på det som sticker ut och tar plats.

Att en byrå i spenaten har nog så goda förutsättningar att göra just det. I synnerhet i dagens digitala tillvaro.

Den som söker finner bevis på min tes i Boulder, Gävle och förstås på många andra platser.

Om än den unga talangen gärna söker sig mot huvudstäderna, så finns det alltid energi så det räcker att bygga en lokal kreativ hotspot som bygger sitt varumärke som en slags motvikt mot det etablerade.

Min unge samtalspartner sög på sin räka. Det sitter hårt det där. Att vända sitt fokus inåt och helt enkelt göra ännu mer av det man redan har är en tuff utmaning för unga ledare.

Den enkla lösningen är det nya kontoret. Den rätta lösningen – kan ju vara just det. Men är mer troligt de uppkavlade ärmarna och ett uppstagat självförtroende. Spenatbyrån är en självklart stark position.

Fredrik Jerlov

Konsult, Rud Pedersen Group. Tidigare vd på reklambyrån Jerlov

Ämnen i artikeln:

StockholmFredrik Jerlov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News