Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Stoppa inte projekten – hjälp oss att hålla hjulen rullande

Publicerad: 20 Mars 2020, 13:05

Björn Rietz

Foto: Mattias Edwall och egen illustration

Björn Rietz skriver ett öppet brev till Sveriges alla icke affärsdrivande organisationer, myndigheter och institutioner.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetBjörn Rietz

Vi vet nu vad det handlar om. Ett virus som förlamar ekonomi och industri. Som i värsta fall skapar tusentals konkurser och till sist en eventuell depression med massarbetslöshet som följd. Den senare göder i sig en annan sorts depressioner – de psykiska. Därför: Allt man kan bidra med för att fördröja inte bara smittspridningen, utan även de katastrofala konsekvenserna för hela samhället, det ska göras. Och göras nu.

Sveriges alla kommunikationsbyråer är sedan lång tid digitaliserade. Det betyder att var vi befinner oss fysiskt, är oväsentligt. Sedan någon dryg vecka arbetar vi off-office. Istället möts vi på plattformar som Microsoft Teams, vi genomför workshops på Miro och vi kommunicerar med våra egna team via Slack. Vi behöver inte säga att det digitala arbetssättet går förvånansvärt bra. För vi är inte alls förvånade över att det fungerar bra! Vi är tvärtom vana vid det.

Många av våra kunder är inte beroende av försäljningssiffror. Den omedelbara ekonomiska förlusten som Coronaviruset skapar hos affärsdrivande kunder, finns inte hos ideella organisationer eller hos myndigheter och institutioner som anlitar oss.

Därför ber vi er att inte stoppa projekt nu. Utan istället bidra till att hjulen snurrar åtminstone så gott det går. Era uppdrag till kommunikationsbyråerna är ett stöd till hela Sverige – ju färre små och medelstora företag som slås ut, desto bättre för landet.

Fråga er vad kan ni göra för att bidra när tillverkningsindustrin, fordonsindustrin, besöksnäringen, reseindustrin går på knäna. Den hjälpen vore ovärderlig för oss inom kommunikationsindustrin. Projekt som ni vet ska göras när världen återgår till ett hyfsat normaltillstånd igen, kan säkert påbörjas. Vad finns i pipelinen längre fram? Vad kan vi sjösätta redan nu?

För detta är inte bara en kamp mot Coronaviruset. Det är också en kamp för att hålla ut tills spridningen avklingat, precis som den uppges ha gjort i Kina och i Sydkorea. Det handlar om hållbarhet på riktigt. Ekonomisk såväl som social.

Nästan alla Sveriges organisationer, myndigheter och institutioner har just hållbarhet som ett ledord. Här bjuds en fantastisk möjlighet att visa att det faktiskt finns substans bakom utfästelserna. Tack!

KEEP CALM – CARRY ONLINE

Björn Rietz, copywriter,

f grundare reklambyrån Paradiset DDB,

f Executive Creative Director & vice chairman DDB Australia,

f vd Sveriges Kommunikationsbyråer

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetBjörn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.