Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Stoppa Systembolagets åsiktskampanjer

Publicerad: 13 November 2009, 11:45

Efter ”Gilla monopolet”-kampanjens pris i 100-wattaren uppmanar den moderate riksdagsmannen Henrik von Sydow Systembolaget att spendera pengarna på seriös information och skrota åsiktskampanjerna.


Ämnen i artikeln:

Debatt

Henrik von Sydow

Jag hade själv nöjet att vara på plats när Systembolagets kampanj ”Gilla monopolet” vann pris vid Sveriges Annonsörers/Sveriges Kommunikationsbyråers 100-wattsgala. Forsman & Bodenfors som har haft uppdraget för kampanjen är bara att gratulera. Det är en tekniskt sett väldigt välgjord kampanj med ett tydligt budskap som kommuniceras effektivt. Forsman & Bodenfors har dessutom privilegiet att jobba med en kund som är långsiktig – kampanjen har rullat sedan 2002 – och som knappast behöver oroa sig för sina konkurrenter – det finns ju inga – och som sitter på en tjock statlig plånbok.  

Pengar som Systembolaget tjänar på monopolmarknaden används i nästa led till att påverka vår uppfattning om monopolets förträfflighet och förtjänster. Paradoxen är att ju starkare kritiken mot monopol framförs och med en verklighet där monopolen på olika sätt utmanas, desto mer omfattande blir bolagens kampanjer för den rådande ordningen.

Ursprunget till kampanjen ”Gilla monopolet” var den omfattande korruptionskultur kring Systembolaget som ledde till att 70-talet anställda åtalades för korruptionsbrott. Monopolet behövde en make over och reklambyrån Forsman & Bodenfors fick uppdraget. Och med smink, kampanj och stora annonser ska svenska folket intalas att monopolpolitiken fungerar.

I den stora demokratiutredningen – som leddes av den socialdemokratiske före detta kulturministern Bengt Göransson – fördes det i bred partipolitisk enighet fram kritik mot fenomenet med tilltagande statlig opinions-bildning. Politisk opinionsbildning i demokratier handlar om att medborgare, det civila samhället och partier talar om för staten vad de anser, och att staten sedan har att rätta sig därefter. I en demokrati ska inte staten tala om för medborgare vad de ska tycka och tänka. Därför är det viktigt att staten inte ägnar sig åt politisk opinionsbildning – oavsett om den bedrivs av myndigheter eller, som i Systembolagets fall, av ett statligt bolag.

Till saken hör att just när statliga bolag som Systembolaget driver åsiktskampanjer är det i ett avseende än mer problematiskt än i de fall myndigheter ägnar sig åt detta. Den bristande insynen i de statliga bolagen gör det väldigt svårt för medborgarna att genom öppen information på Systembolagets sajt eller i bolagets ansvarsredovisningar skaffa sig en bild av omfattningen av de opinionsbildande insatser som bolaget ägnar sig åt.

Invändningar om att kampanjen skulle handla om information och att den drivs inom ramen för bolagets uppdrag är ju – med all respekt – nonsens.

Det är naturligtvis så att Systembolagets vd och kommunikationsdirektör kan skilja mellan informationsspridning och opinionsbildning. System-bolaget förstår förstås att de driver statlig åsiktskampanj men har historiskt sett struntat i de demokratiargument som har anförts mot detta.

Med en ny vd vid rodret – som inte som sin företrädare har en synnerligen speciell relation till den politiska makten – finns det nu all anledning för Systembolaget att ompröva sina satsningar på politiska åsiktskampanjer. Systembolaget ska vara ett fungerande och trovärdigt statligt bolag för hela folket. Det får inte vara ett redskap för en viss sorts politik eller misstänkas pådyvla människor olika politiska uppfattningar. Spendera hellre det som är svenska folkets pengar på seriös och saklig information som inger respekt. Låt oss nu ha sett det sista av Systembolagets åsiktskampanjer. Så min uppmaning till 100-wattsvinnaren är enkel: sluta när ni står på topp.

Henrik von Sydow

Riksdagsledamot för Moderaterna

Emmeli Prevorsek

Ämnen i artikeln:

Debatt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.