Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Stora möjligheter för byråerna när gränserna suddas ut

Publicerad: 23 Januari 2020, 09:04

Den digitala utvecklingen gör det möjligt för IT och reklam att spela på samma planhalva. Nu är det dags att släppa sargen och komma in i matchen, skriver Jesper Pålsson på byrån Frank.


Ämnen i artikeln:

Jesper PålssonDigital marknadsföring

Den digitala värld vi lever i skapar nya arenor för kommunikation. Det leder till att barriärerna mellan de mer traditionella IT-konsultbolagen och de kreativa reklambyråerna har börjat rivas. Informationsteknologi, reklamkampanjer, köpprocesser och allehanda digitala touchpoints flyter samman, och det handlar i allt större utsträckning om att skapa digitala kundupplevelser. Många vill ha en del av kakan. Våga testa nya affärsmodeller och så kan du gå vinnande ur kampen.

Ingen kan väl ha missat den fullskaliga digitala revolution som dagligen påverkar hur vi lever våra liv. Den digitala mognad vi ser öppnar för nya beteenden, ekonomier och i förlängningen ett snabbt växande digitalt ekosystem där det kan vara svårt att hänga med. I svallet av den här revolutionen har det skapats en arena där gränserna mellan det vi traditionellt kallat informationsteknologi (IT), marknadskommunikation och produkt-/ tjänsteutveckling är suddigare än någonsin. Frågan är om de håller på att suddas ut helt.

När hårdvara, mjukvara och plattformar integreras så har det blivit svårt att veta var gränsen går mellan en SoMe-kampanj, CRM, tjänstedesign, produktdesign och kanske till och med vad som är en digital tjänst eller ej. Men denna evolution genererar också möjligheter för alla som arbetar med någon form av digital affär att ta nya positioner. Och som ett svar på utvecklingen ovan ser vi hur olika aktörer inom konsultbranschen under en tid närmat sig varandra.

Utvecklingen illustreras bland annat genom hur konsultfirmor etablerar sig på nya arenor genom uppköp/ merge av reklam- och designbyråer. Några exempel är Deloitte Digital, köpet av Acne – nu en ”Deloitte Business” samt hybrider som McKinsey Digital, Accenture Interactive och PWC Digital Services. En annan spelare, IBM X hyr varje år stora ytor under Cannes Reklamfestival för att visa upp designarbete och Deloitte sponsrar nu Cannes Young Lions, vilken inriktar sig på unga kreatörer.

Valtech är också värda att nämna, hur många av er vet att de har nästan 300 anställda bara i Sverige och att de pitchar på samma reklamuppdrag som du ”as we speak”? Alla de här bolagen nyttjar management- och IT-konsulter som en central del i sitt erbjudande – och som en ”trojansk häst” för att ta en större del av affären. Att sitta ute hos kund har sina klara fördelar. Du kommer närmare affären och människorna som jobbar med den, du förstår kundens utmaningar och möjligheter på ett djupare plan.

Till skillnad ifrån det klassiska byråsättet att arbeta på, där du ofta får en brief i knät, går hem och sitter på egen kammare för att sedan komma tillbaka och presentera idéer. Det är lätt att missa målet. Och siffrorna talar sitt tydliga språk. En undersökning, nyligen utförd av Forrester, visade bland annat på att hela 73 procent av marknadschefer i USA använder konsultfirmor för digital marknadsföring.

Trots det, har vi som verkar i reklambranschen knappast lagt någon större uppmärksamhet på dessa konsulter som i decennier gnetat på med förvaltningsuppdrag, systemutveckling, nätverksdesign och sina avancerade beläggningsmodeller. Det intressanta är att de här aktörerna över tid arbetat sig in i kundernas övriga digitala affärer – även de marknadskommunikativa. Och därigenom – i allra högsta grad – jobbar med det vi kallar reklam. Nu kan det alltså vara läge att addera dessa ”IT-konsultbolag” på första raden i din omvärldsbevakning och konkurrensanalys.

Vi kämpar i allt större utsträckning om samma affär. Det hela kanske gör att du känner en växande panik av att det är svårt att hinna med. Misströsta inte, det är också här som möjligheterna finns. Omställningarna i branschen ger dig utrymme att vara kreativ, skapa förändring och kanske experimentera lite. Varför inte erbjuda tvärfunktionella team på plats hos kund, sälja expertkonsulter OCH pitcha kreativa kampanjidéer? Eller kanske hjälpa någon av dina kunder att ta fram en ny digital tjänst.

En sista grej, glöm inte bort vikten av att jobba iterativt och våga testa. Både Thomas Edison och Elon Musk har gett uttryck åt devisen ”Fail fast, fail often” och även om du inte uppfinner nästa Cybertruck så är en sak rätt säker. När förändring sker står de iterativa tänkarna inte vid sidlinjen och tittar på – de är en del av den.

Jesper Pålsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.