Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Storögda, vita Pepper är sju år senare fortfarande marknadsförarnas go-to robot

Publicerad: 9 juni 2022, 11:43

Roboten är en symbol för innovation och framtid. Samtidigt går utvecklingen ganska långsamt, skriver Resumés bloggare Martin Edenström.


Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmRobotNyheterOpinion

Det symboliska värdet hos en fysisk, ofta vitmålad och storögd robot förblir intakt. Roboten agerar 2022 fortsatt ofta brygga mellan innovativa mjukvaruprojekt och den riktiga världen.

Det märktes t ex när Kronans Apotek och CMO Emelie Friis häromveckan visade upp apotekets e-handelsambitioner i Metaverse. Utöver en digital kopia av en apoteksdisk i 3D fanns en vit robothund från RobotMinds med i ”visionen”. Med tablettaskar runt halsen skulle roboten sköta alla fysiska läkemedelsleveranser. Hunden var vit, hade stora ögon och rörde sig i vad som såg ut att vara 5-10 km/h. Enligt Kronans Apoteks talare stod robothunden för:

”Något nytt som skapar värde för användarna som apotek.”

Kvartalsvis tar vi del av nya filmer från t ex Boston Dynamics om hur robotens rörlighet och smidighet börjat överträffa människans. Elon Musk upplyser oss stundvis på Twitter hur kurvan för fysiska robotars AI-intelligens ökar exponentiellt. Samtidigt har knappt något hänt med de kommersiella robotar vi faktiskt träffar i verkligheten.

Idag SoftBank Robotics-ägda, franskutvecklade Pepper är fortfarande robotarnas affischnamn nummer ett. Så har det sett ut sedan 2014. Då dök hoverboardhjul-försedda Pepper först dök upp på den svenska scenen via bl a webbyråföreläsningar hos Creuna och på Optimizely/Episervers årliga gala. Ca. 200 000 SEK/st dyra Pepper dök åren efter även upp på Åhlens varuhus, som crowdpleaser hos Stockholm Stad och i Coop Maxis butiker. På Coop underhöll Pepper ”uttråkade barn” med bl a luffarschack. På sin snabbt rätt flottiga och då kanske inte helt pandemianpassade gränssnittsskärm.

Foto: Ralf Steinberger

Pepper har fått några mjukvaruuppgraderingar sedan dess, men är sig annars sig lik. Och det finns fortfarande jobb för den 121 centimeter höga och 28 kilo tunga, långsamt rullande roboten. Under senaste veckan har t ex modehuset Pierre Cardin valt att använda sig av en hel hög Peppers i egna modeshowen på Le Bourget Air and Space Museum. En handfull Peppers rullade runt och modevisade kläder i 5-10 km/h.

Hjulen rullar allt fortare, men ändå inte. Det gäller tydligen både Peppers små robothjul samt faktiskt samhällsintegrerade robotar.

Martin Edenström

Läs fler texter från bloggen ”Digitala pulsen på marknaden” här 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.