Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Styrs din bostadskarriär av omedvetna krafter?

Publicerad: 22 april 2021, 08:59

Har ett år av hemarbete tagit dina husdrömmar till nya höjder. I veckans beteendebank tittar Rodolfos beteendevetare Beate Undén på vad som händer med oss när spenderar timmar på bostadssajter.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Är du en av dem som knarkar Hemnet, mer än vanligt? Kanske är du till och med i köpartagen? Distansarbetet har ju skapat både behov för större boende och möjlighet att bo på fler platser och bostadsprisernas ökning är som alla vet rekordstor. Men vad avgör vilket boende du väljer? Det är naturligt att anta att det är preferenser och medvetna prioriteringar som styr. Men årtionden av beteendevetenskaplig forskning har visat oss att preferenser är något högst ostabilt. Ett exempel är att det du väljer i dag sätter en tydlig standard för ditt framtida beslutsfattande. Och valet du gör nu är ofta betydligt mer godtyckligt än vad du tror. 

 

Vad säger forskningen?

Effekten, som kallas val-inducerad preferensförändring, har visat sig gälla i flera olika kontexter. I en studie fick deltagare titta på en massa, objektivt sett, likvärdiga godisbitar på en skärm. Godisarna dök upp en i taget och vid valda tillfällen ringde forskarna i en klocka. Deltagarna instruerades att, när de hörde klockan, så snabbt som möjligt trycka på en knapp bredvid dem. Detta upprepades i några minuter. Efteråt fick deltagarna välja vilken av godisbitarna de ville ta med sig hem. Resultatet visade att de i högre grad valde de godisbitar de sett i samband med att de tryckt på knappen. Att enbart höra klockan ringa var däremot inte tillräckligt för att skapa en preferens. Forskarnas tolkning var att det att trycka på knappen medan man tittade på godisen styrde deltagarnas uppmärksamhet och av deras hjärnor kodades som ett närmande eller positivt agerande gentemot godisbiten. Den ökade uppmärksamheten och den lilla rörelsen var tillräcklig för att skapa en preferens mellan de likvärdiga godisalternativen. Och denna preferens varade i upp till två månader.  

 

Och vad betyder det?

Att av någon anledning öka sin uppmärksamhet på ett visst föremål och därigenom spendera mer energi på att utvärdera det gör alltså att föremålet framstår som mer attraktivt för oss. Den som vill guida val och beteenden i digital eller fysisk miljö – till att köpa en viss lägenhet eller välja nyttigare mat i en webbutik – göra alltså rätt i att försöka förlänga tiden användaren spenderar på att bedöma föremålet, och därigenom minnas och föredra det framför andra. Den som väl gjort ett val, med eller utan andras påverkan, kommer alltså i en senare situation att återigen undvika den typen av föremål de tidigare valt bort. Väljer du funkis framför sekelskifte i dag är det alltså mycket möjligt att du startar en långlivad trend. Andra studier har nämligen visat att effekten kan hålla i sig i flera år. Eftersom ett initialt val kan ha så inlåsande effekter gör du alltså klokt i att noga överväga vilka prioriteringar du gör idag och vad och vem som faktiskt påverkar dig. Och omvänt, har du en redan påbörjad bostadskarriär kanske du vill reflektera över de val du gjort och ska fortsätta göra. Är det medvetna beslut eller är dina preferenser omedvetet satta av dina tidigare, mer eller mindre, godtyckliga val? 

Beate Undén, beteendevetare Rodolfo

Källor 

Schonberg, T., Bakkour, A., Hover, A. M., Mumford, J. A., Nagar, L., Perez, J., & Poldrack, R. A. (2014). Changing value through cued approach: an automatic mechanism of behavior change. Nature neuroscience, 17(4), 625-630.

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.