Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Svar till Fredrik Strage: Nej, traditionen är exkluderande och bör inte hållas i fred

Publicerad: 23 December 2019, 10:59

Fredrik Strage skrev i DN att appen Memmo förtar charmen med fenomenet personliga videohälsningar från kändisar. Bolagets vd Gustav Lundberg Toresson anser att kritiken vilar på ett elitistiskt resonemang.


Ämnen i artikeln:

Sociala medier

När jag var liten prenumererade jag på tidningen Kalle Anka. Varje fredag efter skolan väntade den på mig i brevlådan, ofta inplastad med en medföljande leksak som bonus. Det var dock inte leksaken som gjorde mig mest exalterad, det var tävlingen på sista sidan som lockade med priser mycket större än den lilla bonusen. Varje vecka ställde jag upp i tävlingen. Skrev rim, ritade teckningar, motiverade gång på gång varför just jag skulle vinna det stora priset. Varje vecka lika hoppfull om att det kanske var min tur denna gång. Lyckades jag? Tyvärr inte. Allt eftersom jag blev äldre insåg jag att oddsen inte riktigt var till min fördel. Kalle Anka hade så många prenumeranter, och jag var bara en av tusentals som skickade in sina tävlingsbidrag. 

Livet gick vidare! Intresset för Kalle Anka ersattes av den värld jag nu själv lever och verkar i. Den som Fredrik Strage i sin krönika i DN Kultur 20/12 menar tar för sig lite väl mycket, det vill säga ”entreprenörer som appifierar charmiga traditioner”. Exempelvis den som vi på Memmo lanserade för exakt en vecka sedan. Vår plattform erbjuder vem som helst att boka ett personligt videomeddelande från kända profiler, och få den levererad snabbt och smidigt i mobilen. En deppig handelsvara eller något som skapar positiva minnen och gör folk gladare? 

När saker, tjänster och platser går från att vara till för en exklusiv skara till att vara tillgänglig för gemene man, väcker detta ofta starka känslor. Så starka att de hamnar i en krönika i Dagens Nyheter och där beskrivs som ocharmiga. Att jaga rätt på en video från en känd person till ett bröllop eller födelsedag, ska vara lite svårt och krångligt - det är en del av upplevelsens charm. Denna charm bygger dock på en ganska elitistisk tanke, då den hänger på att man bor på rätt ställe, känner rätt människor - eller som med mina tävlingsbidrag till Kalle Anka, har extremt mycket tur. Faktorer som är härliga när de faktiskt klaffar, men för alla de utan tur, plats eller kontakter på sin sida? Som den appifierande entreprenör jag ändå är, tycker jag att denna charm inte är särskilt charmig. 

Memmo skapades ur tanken om hur inspirerande det personliga mötet är med personer man ser upp till, och hur svårt det är att få tag på dem. Till och med för en välkänd kultur- och musikjournalist, med ett antal trådar i kontaktboken att dra i, är det uppenbarligen ett komplicerat projekt. Under den vecka som Memmo har existerat för allmänheten, har hundratals videoklipp redan skickats till familjer, partners, barn och vänner. De har peppat unga atleter, grattat vänner på födelsedagen, talat om för medarbetare hur duktiga de är på sitt jobb och lyckönskat par som precis förlovat sig. Under sju dagar har detta redan hunnit hända, och det har inte hängt på kontakter, platser eller tur. Det har varit en vecka fylld av värmande hälsningar via memmo, och om man lyssnar på beställarna, väldigt charmiga sådana. 

Så nej Fredrik, i min mening är traditionen inte charmig, utan exkluderande och bör inte hållas i fred. Den blir inte mindre speciell för att den kan nås av fler än de som bor på rätt plats och känner rätt människor. Det är kul att läsa att du håller med oss om magin som uppstår när man får ett meddelande av en person man följer. Med de orden ska vi göra vårt bästa för att få Lana Del Rey till plattformen, så att du själv kanske ansluter en dag. Du är varmt välkommen! 

Ämnen i artikeln:

Sociala medier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.