Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Swedish number är dyrköpt pr”

Publicerad: 2 Maj 2016, 14:15

Åsk Wäppling sågar den omtalade kampanjen "The Swedish Number"

Det är skämskudde plus tio att höra hur trevliga människor med lantliga dialekter luras av forumtroll, skriver Åsk Wäppling, cd på Adland.


Ämnen i artikeln:

The Swedish NumberSvenska TuristföreningenIngoCohn & Wolfe

STF har lanserat ett telefonnummer där man kan ringa "Sverige", och få svar från en slumpvis utvald svensk. De första ambassadörerna var STF-medlemmar som hade bemödat sig att ladda ned appen, så att just deras telefon ringer om en brasilianare har någon fråga om köttbullar. Tv-hallåor i Nya Zealand roar sig med att ringa numret i direktsändning, och man pratar om Sverige överallt just nu.

LÄS MER: Telefonnumret till Sverige en pr-succé "Helt overkligt"

Så långt allt väl, bättre än förväntat, faktiskt. För trots att svenskar är blyga typer så fanns det tillräckligt många som svarade på numret, i alla fall så här till en början. Men strax senare gick det lite snett. Flashback och skräpforum fick lust att leka, och de busringde Sverige mest för att vara obstinata typer. Inspelningarna av dessa samtal sprids nu lika vitt som all press om att numret fanns. Det är skämskudde plus tio att höra hur trevliga människor med lantliga dialekter luras av forumtroll.

LÄS MER: Här svarar Stefan Löfven i The Swedish Number

Detta är ju inte helt oväntat, varenda gång en kampanj förlitar sig på att användare ska hantera den, så är det väldigt lätt att tappa kontrollen över den. Det är baksidan av myntet, man får lika mycket uppmärksamhet i medierna som av nättroll. Redan när Hummer lät internet redigera en reklamfilm åt dem på deras sajt för över femton år sedan, så kidnappades kampanjen av dem som villle protestera mot bensinslukarna i stället.

LÄS MER: Alex & Sigge ringde – fick prata med Sverigehatare

Att sälja Sverige, det mest avlånga landet i Europa vars natur och klimat är olika som natt och dag i norr och söder, utan att servera floskler är ju inte helt enkelt. Men jag tror inte svaret är att sälja Sverige genom människorna i Sverige. På något sätt lyckas det bara bli ännu mera floskler som överträffar bilder på midsommarfirande iklädd folkdräkt i Dalarna, hundspann i Lappland, och rapsåkrar i söder. Kampanjskaparna bakom STF:s satsning och de som svarar i telefonen har nu cementerat hur otroligt naiva de flesta svenskar är.

Åsk Wäppling
Creative director på Adland och opinionsbildare i Resumé.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.