Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Syftesdrivet funkar visst – om du faktiskt har ett syfte värt att driva”

Johan Ydring, nybliven vd för Laget.se reagerar efter den senaste tidens kritik mot syftesdriven marknadsföring: ”Jag skulle med glädje ge bort nåt som i dag kan ses som en konkurrensfördel om fler levde och även verkade efter ett verkligt syfte”.

Publicerad: 21 September 2020, 12:23

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Johan Ydring


Ämnen i artikeln:

Johan YdringSyftesdrivet

Att verka i utrymmet som kallas syftesdriven marknadsföring och/eller syftesdrivet företagande är inte lätt. Särkilt inte om man inte är helt säker på vad ens syfte är eller om man mest tycker att det känns lite trevligt att göra det men utan att helt bottna i innebörden. På senaste har det stormat en hel del kring detta. Sist ut att få en ordentlig känga är Oatly. Efter att först ha lierat sig med ett kinesiskt bolag och sen ta in närmare 400 miljoner från det (ö)kända investeringsbolaget Black Rock så ligger de nu i toppen på mångas lista över woke-washers.

Det finns så klart mycket att säga om det (mycket är också sagt) men intressantare är kanske att gräva lite mer i det som ligger bakom. Eller behöver man verkligen gräva? På något sätt känns det väl alldeles självklart; att utan ett verkligt syfte så går det inte heller att leva efter eller marknadsföra det syftet. Alla företag har så klart ett syfte. Det främsta brukar vara att göra sina ägare mer förmögna. Det är sällan (vågar jag säga aldrig) det syfte som marknadsförs. Det man i stället marknadsför är mål som sedan paketeras som Syftet. Det vill säga ”vi har ett mål att minska klimatpåverkan” blir ”vårt syfte är att bidra till ett bättre klimat” eller att ”vi har ett mål att ha god djurhållning” översätts till ”vårt syfte är att värna djurens rätt”. Gott så. Att ha goda mål är stort – att ha ett gott syfte är större.

Som Oatly och andra blir exempel på, måste företag också orka hålla i för att det ska funka. Även när det förmodligen primära syftet (pengar in) krockar med ett av målen (göra gott). Utan det blir det platt som en skövlad regnskog.

Som nytillträdd vd på laget.se får jag uppleva vad syftesdrivet är på riktigt. Det är en fantastisk känsla. Att varje dag få gå till en plats där alla drivs av och prioriterar hur vi kan bidra till något större. I vårt fall att få fler i idrott. Vi gör det genom att hjälpa Sveriges föreningsliv att leva. Och visst har vi en ambition att tjäna pengar. Absolut. Jag skulle så klart vilja att vi tjänade hundra gånger så mycket. Tusen. Men det betyder inte att vi kommer tumma på vårt syfte. Vi har sedan en tid inga casinobolag som annonsörer hos oss just av den anledningen.

Skulle vi tjänat mer pengar om vi hade det? Ja. Skulle det vara lika självklart att vi lever vårt syfte? Absolut inte. Så då får det bli så. Vi får hitta andra sätt och andra annonsörer, partners eller samarbeten. Jag tror att det här är grunden för att lyckas. Att kunna ge ett löfte till de partners och annonsörer man har eller vill ha ett samarbete med och att verkligen leva det. Inte till 80%, inte till 90% utan hela vägen. Först då blir det på riktigt. Det sänder också en viktig signal;

Samarbetar du med oss så bidrar du till ett tydligt syfte och du vet att alla andra du syns med också gör det. Vi är ju långt från ensamma att tänka och agera så. Poängen är inte det. Poängen är att det skulle vara helt fantastiskt om det var fler. Det här är ingen trång sektor. Här finns utrymme får många. Kanske till och med alla. Jag skulle med glädje ge bort nåt som i dag kan ses som en konkurrensfördel om fler levde och även verkade efter ett verkligt syfte. Då blir det på riktigt. Då styr syftet. Och när syftet styr på riktigt kan man faktiskt marknadsföra det också.

Johan Ydring

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Johan YdringSyftesdrivet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.