Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Systembolaget öppnar pop up-butiken ”Ölstudion” – ska sälja kyld öl

Publicerad: 20 januari 2021, 09:58

Pop up-butiker förknippas främst med digitala spelare som Na-kd och Nelly, men nu öppnar statliga Systembolaget upp en i Göteborg. Butiken ska utvärderas i tre år och den största nyheten är nog att de ska erbjuda kunderna kyld öl, det skriver Resumés bloggare Martin Edenström.


Det kan inte vara lätt att navigera svenskt monopol, vara icke-vinstdrivande, ständigt lyhörd och samtidigt hålla koll på all politiskt korrekthet för Systembolagets månghövdade, digitala inhouse-team. Speciellt inte då Bolaget samtidigt har tuffa krav att ligga i digital framkant och modernisera all kommunikation och koncept.

Vårt alkoholmonopol vågar sig ändå på en större satsning inför vårsäsongen 2021. Det är något så otippat som kyld öl (10 grader) och helt nydesignade butikstypen ”Ölstudion by Systembolaget”. En konceptbutik och en ”pop-up store dedikerad till ölkonsten”, enligt byrån bakom. Pop-up stores är annars något vi förknippar med helt digitala spelare som Na-kd, Nelly.com och Philip Morris IQOS.

Det fräscha studiokonceptet ska, liksom sina pop up-kollegor, förses med en mängd KPI:er och mätpunkter för ständig förbättring berättar designbyrån BAS ID vidare. Populariserat av förebilden för många, det 100% automatiserade Amazon Go butikskonceptet. Mätningarna i Systembolagets fall ska däremot pågå under hela tre års tid och på en mer fast adress än de plywood-boxar till exempel svenska Popupagency hjälper nystartade varumärken med.

Så klart att även Systembolaget ständigt och agilt vill förbättra sig. Den nya butiksdesignen (som även går in i till exempel digitala element) ska ha försetts med en rad noggrant utvalda material och innehållsrik grafik för att skapa ”en detaljerad och funktionell canvas för de många färgglada ölprodukterna”. Enligt designteamet som står bakom valen.

Efter vissa coronarelaterade (inte ölen) förseningar öppnade ”Ölstudion by Systembolaget” nyligen i Göteborg och erbjuder just nu 600 sorters öl och generösa öppettider till 20:00.

Systembolaget är även en större kund till Episerver och har jobbat med Nordic Morning, Avanade och HiQ m fl som webb, e-handels, SEO- och contentkonsulter de senaste åren.

Läs fler blogginlägg från Martin Edenström här!

Martin Edenström

Managing director, Consid Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.