Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Ta makten över varumärket – lär av Mad Men

Publicerad: 4 april 2012, 10:19

Artikelförfattarna Anders Ericson och Henrik Frenkel.

Då var det dags för femte säsongen av Mad Men. Sedan i söndags kan vi på nära håll följa ångest och eufori på Madison Avenue i New York under 1960-talet. Då var det lättare att ta makten över varumärket. En helsida i det starkaste mediet – New York Times, så var varumärkesbygget klart. Idag krävs mer än så. Den 18 april möts några av Sveriges största annonsörer för att tala om makten över varumärket, men kanske kan vi lära av Don Draper, skriver Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer och publicisten Henrik Frenkel, programansvarig för Stora Annonsördagen.


Ämnen i artikeln:

Stora Annonsördagen

På 60-talet var annonsen både mål och medel för att skapa, vårda och ta makten över varumärket – företagets galjonsfigur. Var det diktatur då, så är det demokrati idag – där alla har en lika stark röst.  Även om vd har alla medel till buds för att både kunna bygga sitt personliga, och ett företags varumärke – är hans/hennes röst lika stark som konsumentens för att stärka eller rasera detsamma. Konsumenterna ifrågasätter, söker och bygger sin relation till företag och varumärke när de vill och hur de vill.

Konsumenterna förutsätter att ett företag och dess varumärke är transparent. Motsatsen kan innebära ett första steg mot att tappa greppet och förlora makten över sitt varumärke.

Don Draper däremot kunde vara diktator, han kunde bestämma vad amerikaner på 60-talet skulle tycka och känna i förhållande till PanAm, Lucky Strike och Heinz ketchup. Trots att diktaturer faller så kan vi ändå dra några lärdomar från byrålivet på Madison Avenue:

1. Don Draper agerade: Kontrollen över varumärket styrs inte enbart av strategidokument baserat på interna rapporter och workshops. Företag måste lyssna på målgrupperna – och agera.

2. Don Draper agerade där det gav resultat: Idag söker vi själva aktivt efter information och väntar inte på att någon ska påverka oss. Vårt sätt att konsumera media är visserligen inte detsamma som tidigare. Men likheten är att det sällan räcker med enbart traditionell media – det måste vara rätt media.

3. Don Draper personprofilerade: Det personliga varumärket var och är viktigt. En person kan bygga och exponera ett helt företag - men även stjälpa det. Det finns inga brandväggar mellan vd och anställda.

Men kanske den främsta lärdomen är att Don Draper aldrig var riktigt nöjd. Vi mailar, twittrar och sms:ar. Blixtsnabb kommunikation – tyvärr ibland också utan eftertanke. På 60-talet skrev vi brev, välformulerade, tippexade och genomtänkta. Då fanns det inget som var mer varumärkesbyggande än att avbildas på frimärke. Större spridning och trovärdighet gick inte att få.

Vi tror däremot att vi tar miste om vi söker ”frimärket” som den optimala lösningen idag. För just som vårt sätt att skriva brev har förändras så har också konsumenternas beteende ändrats. När nu Sveriges främsta annonsörer möts till Stora Annonsördagen för att samtala om makten över varumärket skulle Don Draper känna igen mycket i samtalen. Men vara helt främmande för annat. Informationen hämtar vi idag från flera arenor.  80-talisterna och även 90-talisterna har vuxit upp med ständig uppkoppling mot resten av världen. Och det är i den fragmenterade miljön som makten över varumärket vinns.

Ämnen i artikeln:

Stora Annonsördagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.