Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Ta tillvara på terminsstarten och bli den du drömt om

Publicerad: 13 Augusti 2020, 07:02

Inför en tuff höst i kommunikationsbranschen påminner Pysse Holmberg, vd på produktionsbolaget Crosby, om varför det är så viktigt för byråerna att klara av att anpassa sig till en ny verklighet.


Ämnen i artikeln:

Crosby

Ni kanske kommer ihåg känslan, eller ser den hos era barn. Pirrigheten inför skolstarten. Nya pennor, en varmare tröja – de svalare mornarna– och dagdrömmarna om vem man ska vara och bli efter det sociala uppehållet. Sommarlovet är över.

Detsamma gäller till viss del i arbetslivet, och särskilt efter en mycket tuff vår. Många byråer har tagit stryk, många har förlorat sina jobb, och det råder fortfarande osäkerhet på marknaden. Inhousetrenden rullar vidare, och varför inte? I en osäker tid kan stora företag och långa kontrakt erbjuda välbehövlig trygghet.

Men trots detta fortsätter byrålivet att locka, och en stor del i lockelsen är snabbrörligheten. När kunder kommer och går skapas nya perspektiv, möjligheter, frihet, ångest och kickar. Och som om inte det räckte är vi nu fast i en halvt i- halvt ur- coronakris, där vi alla svävar i ovisshet tills vidare. 

Så: Bäst att se detta märkliga, formativa tillstånd som en möjlighet. Om en galning kan bli världens mäktigaste man kan du säkert få kundansvar för din drömkund. Särskilt nu när den tidigare ansvariga lämnat staden för ett mer corona-anpassat liv med villa, jordkällare och en Land Rover Defender i Enafors.

Oavsett om du är på kontoret, hemma eller någon annanstans kan detta kan bli hösten då du:

– Vågar använda mockajackan dina barn tycker är pinsam.

– Föreslår projektet som chefen och kunden skrattar åt, men efter en månad inser är briljant.

– Hör av dig och tar en kaffe (på behörigt avstånd) med den som inspirerar dig mest i din närhet.

– Säger nej till det du för länge sen borde slutat göra.

– Hittar på ett nytt uppdrag eller letar upp en ny kund som ingen hade förväntat sig.

Det kan låta fånigt, men initiativ av detta slag är precis vad som behövs framåt av flera skäl. Byråer måste konkurrera med kreativitet – det är en otroligt viktig faktor för att bevara sitt existensberättigande när alltmer görs inhouse, och då måste man ta vara på all kompetens som finns på byrån utan hänsyn till ineffektiva hierarkier.

Det handlar också om att anpassa både sig själv och sin arbetsplats efter nya förutsättningar. Det är ett arbete som alltid måste göras för bevarad relevans, men som blir särskilt viktigt i en tid av sjunkande efterfrågan och förändrade levnads- och konsumtionsmönster.

Slutligen är det otroligt viktigt att ha kul – både för att det leder till bättre prestationer, men kanske framförallt för att det är en förutsättning för uthållighet, även det en faktor som blivit viktigare i den rådande situationen. Alla jobb har bra och dåliga dagar, men nuförtiden kan de dåliga dagarna bli något fler än i vanliga fall. Då krävs att grunden är tillräckligt stark.

Det har blivit en klyscha, men den som lyckas ta tillvara på situationen kan skapa ett försprång som håller i sig ett bra tag, år framöver. Eller så har man bara gått runt i en mockajacka man gillar i ett par veckor hösten 2020. Hur som helst, välkommen tillbaka!

Pysse Holmberg, vd, Crosby.

Ämnen i artikeln:

Crosby

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.