Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Tabloiderna saknar nytänkande

Publicerad: 6 Oktober 2011, 10:26

Upp med hakan, Helin och Mattsson. Förbjud era medarbetare att titta bakåt och göra samma förväntade tidning som i går, skriver Aftonbladets förre chefredaktör Anders Gerdin och ger fem goda råd för hur kvällstidningarna ska överleva.


Ämnen i artikeln:

Anders GerdinAftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

Anders Gerdin. Foto: Erik Esbjörnsson

I en uppmärksammad intervju med Resumé 2007 fick jag frågan om Aftonbladets upplaga år 2015. Mitt svar var: 100 000 i pappersupplaga och 100 anställda journalister samt 500 000 betalande dagliga användare av Aftonbladet.se. Det var lite av en provokation för att internt och externt varna för den snabba strukturomvandling från papper till nät som jag var övertygad om skulle komma. Visserligen är det några år kvar till 2015 men både Aftonbladet och Expressen tappar redan nu snabbt upplaga. I förra veckan presenterade båda tidningarna stora nedskärningar i sin verksamhet. För Aftonbladets del ett sparkrav på 100 miljoner och 60–85 medarbetare bort, de flesta från redaktionen. Expressens sparkrav ligger på 60 miljoner och minst 20 tjänster bort.

Den fråga som många nu ställer sig är om detta är början på papperstidningarnas dödskamp. Själv är jag övertygad om att papperstidningen överlever länge än, men det kräver ett nytänkande som jag till stor del saknar i dag. Visst, en global strukturomvandling från papper till nät pågår och är en del av problemet så länge inte tidningarna lyckas ta tillräckligt betalt för den journalistik man producerar på nätet. Aftonbladet är den tidning som har lyckats bäst, även vid en internationell jämförelse. Den har knappt 150 000 betalande prenumeranter. Det räcker inte på långa vägar för att ersätta fallande annons- och upp¬lageintäkter från papperstidningen.

Alltså måste upplagan för papperstidningen till varje pris hållas uppe för att nå de räckviddsmål som annonsörerna kräver. God journalistik kostar pengar och är en förutsättning för att nå räckviddsmålen. Och räckviddsmålen är en förutsättning för att få loss pengar till journalistiken.
Frågan är hur man når detta mål. Jag sitter inte inne med en quickfix-lösning, och det gör tyvärr ingen tidningsledning i världen heller.

Det som oroar mig mest är bristen på kreativitet och nytänkande hos de stora tidningshusen. I stället ser jag uppgivenhet och ett ständigt blickande i backspegeln. Man gör i stort sett samma tidning i dag som man gjorde för tio år sedan. Samma grepp, samma ämnesval, samma brottsjournalistik.

Vart tog Å-fanismen vägen? Vart tog lyhördheten vägen? Vart tog lusten att överraska läsarna vägen?
Det var just den drivkraften hos kvällstidningarna som skapade de stora upplageframgångarna för Expressen och Aftonbladet en gång i tiden.

Var finns dessa tidningsmakare i dag? Var finns journalisterna som lägger örat mot marken och lyssnar på vad läsarna intresserar sig för och gör spännande journalistik av detta i stället för att passivt publicera artikelkommentarer och kalla det för läsarmedverkan? Kvällstidningarna har alltid lyssnat på sina läsare och fört en dialog.

I dag är läsarmedverkan ett modeord. Men att låta läsarna skriva artikelkommentarer är inte journalistik och lockar inga betalande läsare.
Journalistik är ett hantverk, ja till och med en konstart när den är som bäst. De tidningsägare som tror att tidningar kan produceras vid ett löpande band där varje journalist är utbytbar är illa ute. Så lättlurade är inte läsarna. Jag är övertygad om att de tidningar som vill leva gott i framtiden måste tänka nytt både vad gäller papper och nät. Man måste återskapa Å-fanism-

journalistiken som den bortskämda nätpubliken är beredd att betala för, samtidigt som papperstidningen måste satsa på en journalistik som överraskar och berör. Att släppa fokus på papperstidningen och rusta ner är ingen framgångsväg att vandra. Då väljer man att långsiktigt dö sotdöden.

Så upp med hakan, Helin och Mattsson, och alla ni andra tidningsledare. Förbjud era medarbetare att titta bakåt och göra samma förväntade tidning som i går. Jag är säker på att viljan finns om ni går först och visar vägen. Musikbranschen klarade att ställa om, bokbranschen lyckades också. Varför skulle inte kvällstidningsbranschen klara det?

Anders Gerdin
Chefredaktör
Aftonbladet 1997-2007

Mina fem råd

Papperstidningen.
Ett journalistiskt nytänkande i papperstidningen är under överskådlig tid en överlevnadsfråga för mediehusen. Det är där ledningens fokus måste ligga. Kvällstidningen måste beröra, överraska och skapa förtroende och nyfikenhet hos läsarna.

Nätet.
Schibsted, Bonnier och Stampen måste gemensamt bestämma sig för att en stor del av nätets innehåll kostar pengar som användarna måste vara med att finan­siera. Nu är det dags att sätta ner foten.

Tillgänglighet.
Nya kreativa sätt att knyta upp lösnummerköparna. Varför inte låta Aftonbladet ingå i fackavgiften för alla LO-medlemmar? Eller låta alla bankanställda i Sverige få ett betalkort där de kan köpa Expressen
till ett reducerat pris via betalkortet.

Sportbladet och Sportexpressen.
Sportpubliken är en av kvällstidningarnas mest lojala läsargrupper. Träffa en uppgörelse med de allsvenska klubbarna i fotboll ochishockey där alla med säsongsbiljetter får rabatt på tidningen. Eller
erbjud alla juniorspelare i Sverige samma förmån. De är framtidens läsare och får därmed tidigt en inkörsport till tidningsläsande.

Kvartalsekonomi.
Att skära i kostnaderna är självklart ett ansvar som företagsledningarna måste ta. Men risken finns att jakten på kortsiktiga vinster äventyrar kvaliteten på produkterna. Ägare och börs förstår inte alltid att detta hänger samman. Det är ni i ledningen som måste övertyga dem om att långsiktig överlevnad kostar pengar.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.