Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Tänk om Zuckerberg brydde sig lika mycket om vad som är äkta som han gör om att skapa ett Metaverse

Publicerad: 2 november 2021, 13:52

Patrik Slettman grundare av True Original Documents.

”Ju bättre dessa globala jättar som Facebook blir på att skapa alternativa verkligheter, desto lättare blir det att förfalska, förvränga och rakt ut ljuga i den digitala världen”, skriver True Original Documents grundare Patrik Slettman i en spaning med anledning av de risker som Facebooks lansering av Meta medför.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Då Facebook förra veckan annonserade sin re-branding till Meta talade teknikjätten också om sina ambitioner för framtiden. Nästa stora steg i Metas vision är vad de kallar för ett metaverse - ”an embodied internet where you're in the experience, not just looking at it”.

Det är lätt att förstå varför Facebook har övervägt - och nu genomdriver - en så pass omvälvande förändring. Företaget har börjat åldras och i en värld som kretsar kring nytänkande  - sociala medier, kan det vara en dödsdom. Dessutom har Facebook under lång tid befunnit sig under press vad gäller sin hantering av användaruppgifter och användardata; Mark Zuckerberg har behövt försvara företagets ageranden inför den amerikanska kongressen mer än en gång.

Facebooks styrka har de senaste årtiondena delvis legat i företagets starka förmåga att förstå dem skiftande intressen och de behov som användare av sociala medier representerar. De köpte till exempel Instagram och WhatsApp, och försökte dessutom köpa Snapchat. Tack vare att Facebook har tentakler i hela världens online-användande har de också en förmåga att förstå hur digitala trender utvecklas långt före de flesta. 

Meta är en spännande nyhet för många av de miljarder människor som använder Facebooks sociala medie-tjänster i dag. Enligt deras uttalande förra veckan avser företaget att skapa sitt metaverse med hjälp av banbrytande teknik och innovationer från miljoner utvecklare och kreatörer, världen över. Det låter naturligtvis lovande, men som alla med erfarenhet av digitalisering vet – och som Facebook/Meta själva nämner i sitt uttalande – kommer alla framsteg med nya utmaningar och risker. 

I dag har Facebook tjänat enorma summor på att ge utrymme och till och med lyfta fram hat och oenighet. Facebooks egna anställda har länge signalerat om att deras arbetsgivare underminerar objektiva perspektiv både i USA och globalt. Företagets hyckleri i kombination med dess begär efter total dominans av marknaden är ingen hemlighet. Det är heller inte deras algoritmer för att förstärka negativa narrativ.

Ju bättre dessa globala jättar blir på att skapa och möjliggöra alternativa verkligheter, desto lättare blir det att förfalska, förvränga och rakt ut ljuga i den digitala världen. Redan i dag kan allt från bilder och videor till inspelade konversationer förfalskas med enkla appar.

Det finns också en djup ironi i det faktum att Zuckerberg, som aldrig levt ett tillnärmelsevis normalt vuxet liv, är den person som tar de stora besluten om hur dessa plattformar som ska förmedla våra sociala liv online. Det är både märkligt och skrämmande att han så bekymmerslöst låter sig bli intervjuad eller ”socialiserar” i virtuella verkligheter utan att överhuvudtaget adressera de problem hans företag har skapat i den verkliga världen.

Ibland känns det som att han desperat försöker att skapa något han själv aldrig har haft, likt en barnskådis eller -musikstjärna som söker efter sin förlorade barndom. Problemet är bara att det den här gången inte handlar om ett offentligt personligt sammanbrott i still med till exempel Britney Spears, utan om något som mest kan liknas vid ett experiment på själva mänskligheten. 

Det är enkelt att förstå varför den här utvecklingen skapar behov hos samhället i stort, vad gäller förmågan att bevisa och bevara det som är genuint, sant och äkta. Medierna har ett extra stort ansvar, men det går inte att tro att dem ska lösa det själva. Integriteten kring all kommunikation online måste till viss del läggas på individer, och på samhället i stort.

I framtiden kommer det att krävas att vi alla bryr oss lika mycket, eller mer, om sanningen än vi någonsin gjort tidigare. Kunskap, förståelse och en vilja att veta vad som faktiskt är sant måste få vara viktigare än behållningen vi får av en iteration av verkligheten, skapad av Mark Zuckerberg - hur underhållande den än kommer att bli. 

 

Om författaren:

Patrik Slettman är vd och grundare av True Original Documents, ett företag som hjälper organisationer att automatiskt generera och utfärda blockchain-säkrade dokument, såsom certifikat, diplom, licenser och bevis.

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.