Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Tar Roygalan animation på allvar?”

Publicerad: 2 november 2016, 10:27

Johan Gustafsson kritiserar juryn i Roygalan.

All heder åt vinnaren – men Roy behöver nog ta sig en funderare på innebörden av att dela ut ett pris för bästa animation, skriver Johan Gustafsson på Milford.


Förra torsdagens Roy-gala visade upp Sveriges bästa filmhantverk inom ett gäng olika kategorier. Otroligt mycket bra har skapats i Sverige under året, i samtliga kategorier. Däremot förvånades vi över motiveringen till vinnaren i kategorin "bästa animation". Om man vinner Roy-priset för bästa animation, vad är det då egentligen man är bäst på? Man kan tycka att svaret borde vara: animation, man är bäst på animation. Visst? Nja, nu verkar det inte riktigt vara så enkelt.

LÄS MER: De vinner i Roygalan 2016

Ser man till juryns motiveringar i andra kategorier på Roy-galan så fullständigt regnar det superlativer som "perfektion i detaljerna", "nyskapande i berättandet", "en fotograf i världsklass", "fullständigt trollbinda betraktaren", "en klippare av absolut världsklass" och "kvalitén på det visuella resultatet kan jämföras med stora Hollywood-produktioner".

Sedan kommer vi till Roy-juryns motivering för bästa animation: "Animationens värld erbjuder visuella möjligheter som både kan vara pedagogiskt förklarande och fiffigt underhållande. För en estetisk, lekfull och engagerande film i ett svårkommunicerat ämne".

Jaha, tänker man, Roys pris för bästa animation handlar om pedagogik och fiffighet? Animation är alltså ett medie som erbjuder visuella möjligheter att vara engagerande i svåra ämnen? Är det vad animation är för Roy-juryn? Inte "världsklass", inte "perfektion i detaljerna", inte "trollbinda", inte "Hollywood". Tråkigt. Minst ett av bidragen i årets Roy-gala har vunnit priser för bästa animation i Cannes Lions, Cresta Awards, The One Show, ADC Awards, British Arrows, The Andys, med flera. I allra högsta grad "världsklass", alltså.

Roy har ett ansvar när man delar ut priser till filmhantverkare och -kreatörer som har slitit, stångats, gått in i väggen, kämpat, legat sömnlösa och tillsammans gjort ett fantastiskt jobb - man måste ta bidragen och kategorierna på allvar, annars förlorar Roy-priset sin mening. Vet man som jury inte vad det är man bedömer eller vilka kriterier som gäller, då kan det bli knasigt och oseriöst. Då blir det som att dela ut Guldbollen till Zlatan med motiveringen: "Fotbollens värld erbjuder möjligheter till motion och skoj tillsammans med andra. För ett lekfullt spel och många skott i mål".

Så, vår fråga till Roy: Vad handlar Roy-priset för bästa animation om? Berättandet? Manus? Idén? Ämnet? Fiffigheten? Kommunikationen? Eller handlar det om all den energi, uppfinningsrikedom, kunskap och framförallt, det otroliga hantverk som animation är? Vad är det man bedömer?

All heder åt vinnaren i kategorin bästa animation - Filmic Art, som har gjort en fantastiskt fin film - men Roy behöver nog ta sig en funderare på innebörden av att dela ut ett pris för bästa animation.

Johan Gustafsson
Exekutiv Producent, Milford

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.