Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Techtåget mot framtiden bromsas av förlegade byråmodeller”

Publicerad: 25 Februari 2020, 13:30

Tech och kreativitet skapar i dag allt fler synergier. Om det är marknadsföring eller tekniska innovationer spelar mindre roll. Vinner gör de som snabbast får ner sina strategier i backen och omvandlar dem till verkliga användarupplevelser. Det anser Henrik Askervi på digitalbyrån Maverick by Sigma.


Förändringsvågen fortsätter svepa fram allt hårdare över hela kommunikationsbranschen. Gamla sanningar försvinner och inarbetade arbetssätt ställs helt på sin ända. Den digitala upplevelsen är central, discipliner korsbefruktas och helt nya kontaktytor uppstår. IT-konsultbolagen och reklambyråerna som i alla tider har sett på varann med viss distans och lätt förbryllelse möts i dag på samma arena, pitchar på samma uppdrag. I denna alltmer snabbrörliga tid blir time-to-market helt avgörande, oavsett om lösningarna kommuniceras i SoMe-kampanjer, som en servicedesign eller ett CRM-system. Kunderna vill bara ha utväxling på sin investering och se komplexa strategier förvandlas till begripliga, kreativa och kommunikativa lösningar som säljer. Och de vill ha dem i går. Det är varken nyheter eller konstigheter.

Dagens kreativa byråer har blivit världsbäst på att plocka fram den ena innovativa, digitala idén efter den andra, med hopp om att kunna blända en stressad, tech-ängslig kund på andra sidan konferensbordet. Och det är bokstavligen just där problemet ligger. Alldeles för många marknadsförare beter sig fortfarande som leverantörer av reklam, trots att det är i partnerskapet mellan beställare och byrå som den fördjupade relationen – och större affären - uppstår. Dagens köpare av kommunikationslösningar vill ha täta samarbetsformer. De ser att det ger störst positiv effekt, inte minst på sista raden. Så, varför domineras då fortfarande de flesta av dagens klassiska byråformat av denna föråldrade arbetsmodell? Den leder ju bara till kostsamma och resurskrävande pingpongmatcher utan vinnare, med dyrbara korrsvängar, oroliga resursplanerare och där blåsta budgetar och framflyttade leveranser är mer regel än undantag.

Efter mina drygt tjugo år i gränslandet mellan IT-världen och kommunikationsbranschen är detta en uppenbar grundproblematik för många byråer och ändå en till synes märkligt svårlöst nöt att knäcka. Trots att alternativa affärsmodeller går i segertåg mitt framför ögonen. Det verkligt agila arbetssättet som präglar IT-konsultbranschen borde vara en självklarhet även för reklambyråerna. När man jobbar långsiktigt sida vid sida med kunden skapas samsyn, förtroende och en mycket djupare förståelse för affären. Det leder till effektiva arbetssätt där man kan kapa lull-lull och snabbt omvandla strategiska tankar till kreativa, relevanta och effektiva lösningar.

Att jobba tillsammans i snabba, välbeprövade sprintar utifrån ett multidisciplinärt teamtänk ger också andra ringar på vattnet. När människor kliver utanför sina ordinarie roller och fokuserar på att nå ett gemensamt mål frigörs inte bara energi, men även mängder av ny, kreativ kraft. Förutom sparad tid, pengar och resurser slås arbetsplatsernas beryktade silos sönder och istället skapas forum för nya tankar och bredare kunskapsutbyte mellan människor.

Tech och kreativitet har aldrig befunnit sig i en mer spännande symbios. Låt oss alla mötas på den nya kommunikationsarenan utan förlegade arbetsmodeller som sätter käppar i hjulet för framtidens digitala upplevelser.

Henrik Askervi, vd, Maverick by Sigma.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.