Opinion
The&Partnership: ”Fullsatt kontor inte alltid bäst”
Publicerad: 17 augusti 2020, 11:52
Gabriella Wollo, byråchef, tillsammans med Joachim Medalen, vd The&Partnership.
Medan Forsman & Bodenfors gör sig redo för att öppna upp kontoret igen väljer somliga byråer andra vägar. Nu uppmanar The&Partnership sina branschkolleger att vara mer finurliga i sitt arbete under hösten. ”Är det på riktigt någon som längtar tillbaka till ett proppfullt kontorslandskap?”, frågar sig byråchefen Gabriella Wollo och vd:n Joachim Medalen.
Med sina oerhörda framgångar och sin mytomspunna kollektiva kreativitet är Forsman & Bodenfors ett undantag i svensk reklamhistoria. Antalet Guldägg och Canneslejon utgör dock inget alibi för att undantas från samhällets åtgärder för smittspridning av covid-19.
Den större frågan är dock hur man som byråledning väljer att tolka framtiden och se på risker. Ett perspektiv är att vi nu befinner oss i ett slags väntrum där vi snart kan återgå till så som det var förut och därför kan vi redan nu tumma på reglerna. Ett annat perspektiv är att se möjligheterna för hur en arbetsplats faktiskt kan bli bättre innan covid-19.
LÄS MER: Forsman & Bodenfors dissar distansarbete: ”Bättre när vi finns i samma rum”
Ironiskt nog är ‘kreativitet’ svaret på hur man kan anpassa byrån för nya förutsättningar. På samma sätt som vi är kreativa i våra jobb behöver vi vara precis lika finurliga med hur vi experimenterar med byrån som organisation.
Ett nytt arbetssätt behöver inte betyda att man sitter i mjukisbyxor framför videomöten hela dagarna. Visst var det kanske så i början av pandemin, men enbart genom sunt förnuft har vi förstått att videomöten inte är svaret på allt. Byrån måste också gilla tanken av att experimentera med nya teknologier som både kompletterar och ersätter nuvarande sätt att jobba på. Användning av teknologi är lite som en balanserad diet – variation är det mest hållbara.
Många typer av mänskliga interaktioner går så klart inte att ersätta. Folk måste helt enkelt kunna träffas för att kunna socialisera och diskutera tankar och idéer. Detta leder oss till frågan om ”kontoret” som koncept. Är det på riktigt någon som längtar tillbaka till ett proppfullt kontorslandskap? Kontoret bör givetvis vara en mötesplats för kvalitativ, värdeskapande tid.
På The&Partnership har vi tagit bort två tredjedelar av alla skrivbord och omvandlar sociala ytor för ”kvalitetstid”. Vi har adderat skärmar i gemensamma ytor för videomöten med många deltagare. Konferensrum är omgjorda till arbetsytor för små grupper, allt för att kontoret ska vara så kontaktfritt som möjligt.
Precis som att den bästa kampanjen ännu inte är gjord vill vi påstå att den ideala arbetsplatsen ännu inte är uppfunnen. Vi tror och hoppas därför att Forsman & Bodenfors, vi själva och våra branschkollegor fortsätter utveckla våra arbetsplatser i det nya normala och att det i slutändan kommer bli bättre än det någonsin varit – också för kreativt arbete.
Gabriella Wollo, byråchef The&Partnership
Joachim Medalen, vd The&Partnership