Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Therese Lindgrens intervju med Stefan Löfven visar vilken roll influencers spelar i politiken

Publicerad: 1 December 2020, 09:09

Daniel Redgert om Therese Lindgrens intervju med statsministern när kommunikationen mellan myndighetsvärlden och unga sviktar: ”En tydlig indikator på influencers samhällsviktiga påverkanskraft”


Ämnen i artikeln:

Influencer

Kan influencers hjälpa regeringen och Folkhälsomyndigheten att sprida information om pandemin och hur mycket påverkar influencers de beslut som följarna fattar i sin vardag?

I förra veckan fick jag en Aftonbladet-länk skickad till mig, min kollega Chloë hade uppmärksammat att SSU:s ordförande Philip Botström rasade över influencers agerande i sociala medier under rådande pandemi. Han är inte den första att lyfta frågan kring hur innehåll på Instagram och Youtube sänder helt fel signaler till miljontals, ofta unga, följare, där influencers inte sällan bryter mot uppmaningar om social distansering och att stanna hemma och inte träffa människor i grupp.

På hösten har smittspridningen ökat bland yngre svenskar, och jag undrar: Finns det en korrelation mellan ökningen och det faktum att bilder på sociala medier från restauranger, resor och nattklubbar vaggar in Gen Z i en falsk trygghet? Vi riskerar att fyllas av känslan att det bara är att leva på som vanligt, medan Folkhälsomyndighetens presskonferenser, Aktuelltsändningarna och den löpande rapporteringen i kvällstidningarna, kommunicerar motsatsen.

Samtidigt är det uppenbart att det brister i kommunikationen mellan myndigheterna och landets unga. Visserligen lyfter flertalet profiler aktivt frågan kring att följa rekommendationerna, men jag är övertygad om att fler hade anslutit sig om influencers insåg allvaret i situationen och porträtterat rådande pandemi med en mer allvarsam ton i sina respektive kanaler. Därför blev jag glad när Philip Botström i samma Aftonbladet-artikel uppmanade regeringen att bjuda in till ett konstruktivt samtal med digitala opinionsbildare, men också föreslog att informera influencers löpande på samma sätt som de gör med Expressen eller SVT i syfte att sprida samhällsviktig information. 

Problemet är bara att där tar det ofta stopp. Den kommunikationslänk som krävs för att möjliggöra effektivt samarbete mellan dagens influensrika profiler och politiken tycks saknas och där vet vi sedan tidigare att vår bransch har en viktig roll att spela. Sagt och gjort hörde jag av mig till Botström och innan vi visste ordet av satt statsministern i en livesänding med Sveriges största influencer, Therese Lindgren.

Inför den digitala träffen, och som underlag till intervjun, bidrog Therese Lindgrens följarskara med mer än 1700 kommentarer och i efterhand har livesändningen hyllats av både följare och branschkollegor. Detta om något är en tydlig indikator på influencers samhällsviktiga påverkanskraft och visar på att samarbetet mellan myndigheter och influencers bör prioriteras och utvecklas om vi som ett demokratiskt samhälle ska lyckas involvera unga i den politiska debatten och beslutsfattandet.

Under samtalet frågade Therese Lindgren om regeringens strategi för att få ut information bland unga, varpå statsministern svarade att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har det kommunikationsuppdraget. År 2015 gjorde MSB en studie med syfte att förstå hur barn och ungdomar bäst tar till sig information vid en allvarlig händelse. Intervjuer som gjordes i den här studien visade på att de tillfrågade förknippade sociala medier med lättsamhet och underhållning, och att få sa sig vilja följa myndigheterna själva på dessa sociala plattformar – därav slutsatsen att det inte skulle vara ett effektivt kanalval. Samtidigt identifierar studien att ju större upplevd närhet av både själva krisen och krisinformationen, desto högre involveringsgrad och motivation att ta del av ett budskap.

Detta får mig att än tydligare inse vikten av att addera influencers till verktygslådan – budskapsbärare som den yngre publiken kan relatera till. Sedan 2015 har ämnen som veganism, kroppsideal och psykisk ohälsa diskuterats frekvent i sociala medier. Therese Lindgren, som gjorde intervjun med statsministern, var en av de första som öppnade upp för att prata om psykisk ohälsa på YouTube. Idag är hon Sveriges största influencer på plattformen.

Mycket har hänt sedan 2015, och vi står redo att anta utmaningen och arbetet med att
använda sociala medier för att förmedla samhällsviktig information till den yngre publiken.

Daniel Redgert, grundare Redgert Comms

Ämnen i artikeln:

Influencer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.