Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Tiktok är inte längre en hajp – dags för marknadsförare att börja experimentera”

Publicerad: 22 oktober 2021, 10:13

Arash Gilan är vd på Viva Media

Foto: Abraham Engelmark.

Det är dags för marknadsförare att förstå värdet i Tiktok, det skriver Arash Gilan i en krönika. Appen har nått succé snabbare än någon annan plattform, och nu är det mer än bara en hajp, skriver han.


Ämnen i artikeln:

TikTokKrönikaOpinion

Tiktok är på allas läppar och det är egentligen inte konstigt med tanke på den explosionsartade tillväxt de haft. Nyligen fick jag sitta ner med Tiktoks Nordenchef i vd-podden och det samtalet har fått mig att reflektera och gräva ännu mer i appens enorma succé. För att ge perspektiv: ingen medieplattform har någonsin nått 1 miljard användare under fem år vilket Tiktok nu i oktober gjorde. Inte nog med det så passerade Tiktok även Youtube mätt till hur mycket användare faktiskt använder plattformen. Tiktok sprider sig som en löpeld och inget verkar kunna stoppa dess framfart. 

Jo säger du, plattformen är kontroversiell och politiskt laddat – vi återkommer till det men historien om dess ursprung har insikter för oss som bygger bolag och är marknadsförare. Dess grundare Zhang Yiming är milt sagt en fascinerande människa. Han brann först för utbildning, byggde en AI-plattform som skulle göra utbildning enklare men det flög aldrig.

När han studerade sin omvärld så upptäcker han Musically och fattade hur briljant det är. Hans Bytedance kopierar det nästan rakt av, lägger in sin AI-algoritm och lanserar appen Douyin i Kina som senare blir TikTok internationellt. Appen flyger direkt och till slut blir det så stort att han köper upp Musically för 1 miljard dollar. I en intervju på en tech-konferens i USA delar han lärdomarna från sin första utbildningsplattform. Den utbildningsplattform som han trodde var en miljardidé gav honom följande insikter:

1. Folk vill ha enkelt och kort innehåll, då folk är lata.

2. När du skapar, följ den mänskliga naturen och dess evolution. I regel vill människor inte utbildas utan underhållas.

3. Mobilen används i två avseenden: kommunikation och underhållning så håll dig till det. 

4. Ska man lyckas med sin plattform är ungdomar nyckeln, de har tiden och de ses i skolan så om nått slår sprider det sig snabbt. Ungdomar ger alltid även coolhets-stämpeln som aldrig ska underskattas.  

Dessa insikter är brutalt viktiga kring vad som kan flyga även för oss marknadsförare då vi ofta gör saker för komplexa eller rent ut sagt tråkiga. I min förra krönika här på Resumé beskrev jag den magiska skärpunkten mellan kreativitet och marknadsföring, och det är där Tiktok är precis spot on. Gnistan för oss marknadsförare och hela framtidens marknadsföring vill jag hävda handlar om att ha förmågan att kunna kombinera kreativitet och konvertering. Just Tiktoks algoritm vet exakt hur den ska träffa rätt innehåll till rätt person i rätt tid då appen löpande formas efter det användaren är intresserade av för tillfället. Hitintills har jag inte hittat en plattform med en vassare maskininlärning gällande användaranpassat innehåll. Som kanal för annonsörer är den i dag underskattad. Bättre och billigare räckvidd är svårt att hitta, men här finns många fördomar och tyvärr för lite mod bland byråer och annonsörer. Tiktok är milt sagt underskattad och kanske beror det på den generella rädslan vi i väst känner för allt främmande från öst? 

Kinarädslan är intressant och enligt min uppfattning är det bara att lyfta på hatten för välkoordinerad lobbying från giganterna i Silicon Valley. För första gången finns nu en gigant som inte härstammar från tech-meckat i USA och som de dessutom inte har råd att köpa upp. Man ska förstås inte fnysa åt Kinas syn på demokrati men det gäller att skilja på äpplen och päron här. 

Dels är Zhang Yiming en av de mest anti-regim och västvänliga grundare från Kina som funnits, men även ironin i tron att USA på något vis lagrar vår data fint och säkert, men att Kina inte skulle göra det. EU har ju nämligen sagt upp avtalet om dataöverföring med USA för att man inte gillar landets syn på integritet och vill ej att de ska övervaka europeiska medborgare och det är just de som USA anklagar Kina för!? Det är helt klart ett politiskt spel och en kamp som i vanlig ordning handlar om makt och pengar. 

Tiktok är även missförstådd som plattform, den beskrivs ofta som en konkurrent till Facebook men är egentligen ett större hot mot Youtube om något, appen är helt klart svår att placera i ett fack. Och likt Facebooks resa är här först en yngre generation som med nyfikna ögon upptäcker nya saker för att sedan sprida sig till de äldre generationerna, men det är en annan text i sig. På sikt tror jag personligen att allt fler kommer se Tiktok som Tesla, de ser ut som ett bilföretag men egentligen jobbar de med AI och mjukvara som kan appliceras på det mesta och just de kommer även ske med Tiktok. I Asien experimenterar dem redan med försäljning direkt i applikationen, något vi troligtvis snart även får se här i Europa. 

Tiktok är inte längre en hajp, det är en naturlig del av miljontals människors vardag och det är dags för oss marknadsförare att ta till oss det, våga testa och experimentera för att dra lärdomar.

 

Arash Gilan är vd och medgrundare för marknadsföringsbyrån Viva Media. Han driver även vd-podden och skriver böcker där den senaste heter Apparnas Planet – människans roll i en digital värld. 

Ämnen i artikeln:

TikTokKrönikaOpinion

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.