Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Timmarna, timmarna, timmarna

Publicerad: 22 april 2022, 12:36

Tove Wirfelt

Även om sättet att mäta timmar skapar irritation så måste byråer inse att tiden är en parameter som de måste hantera med större omsorg, skriver Tove Wirfelt på Roughly Right i ett svar till Knaks vd Jan Lindforss appropå Resumés kartläggning om de svällande arbetsgrupperna.


Jag läser Jan Lindforss text och håller verkligen med om det mesta (eventuellt ifrågasätter jag om Bob Dylan verkligen var sanningsenlig…) I en kreativ värld är idéer allt, och det är högst oklokt att som reklamköpare upphandla utifrån en timprislista. Men, det betyder inte att byråerna själva inte bör mäta timmarna. Vi måste ändå se sanningen i vitögat kring var lönsamheten kommer ifrån. 

Jag förstår att det traditionella synsättet kring att mäta timmar skapar irritation hos kreativa byråer. Det jag vänder mig emot är att det ibland resulterar i en ovilja att se tiden som en parameter att hålla koll på alls. Eftersom jag varje dag jobbar med att hjälpa byråer förstå och skapa en mer långsiktig och hållbar lönsamhet så måste jag försvara vikten av att ha lite koll på tiden. Det kanske inte borde vara den avgörande faktorn kring hur priset sätts i en affär med sin kund, men faktum är att på en byrå så sker det ju en transaktion till. Byrån ”köper” sina medarbetares tid i form av lön och det är ofta den största och viktigaste kostnadsposten en byrå har. 

Medarbetarnas tid är inte oändlig och därför måste en byrå ibland prioritera mellan olika kunder och projekt. Det går att prioritera utifrån fler aspekter än vad en tjänar pengar på - till exempel prioritera sånt som är roligt, eller sånt som känns meningsfullt eller sånt en vinner priser på. Det kan ibland ske medvetet, ibland inte. Men lägger byrån allt för mycket tid utifrån fel prissättning så kommer den totala summan av kardemumman inte hålla i längden.

Därför argumenterar jag att det går att sätta sitt pris mot kund utifrån en massa olika parametrar, men att hålla viss koll på tiden kan vara smart för att sen faktiskt veta om priset var ”rätt”.  Dvs - har vi råd med den här typen av projekt? Trots allt måste hyran betalas liksom. 

Betyder att mäta tiden automatiskt att tidrapportera?  Eventuellt inte. Kanske behöver ni bara kolla att det övergripande pusslet går ihop. Kanske måste ni hålla viss koll på timmarna för att kunna prioritera i er planering. Kanske måste ni i vissa fall, mot vissa kunder kunna visa upp nedlagd tid. Kanske räcker det med att tidrapportera i dessa fall.

Så - alla ni som känner en viss allergi mot ett timräknade… :  

Jag är 100 procent med på att ni inte vill ta betalt per timme för ideér som bär varumärken i åratal. Men, faktum är vår tid är ,för att låta lite dramatisk, räknad och det måste vi förhålla oss till om vi vill driva en hållbar och lönsam byrå.

Tove Wirfelt, Roughly Right

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.