Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Tio år av Facebookannonsering

Publicerad: 15 December 2020, 13:14

Pr-konsulten och bloggaren Jakob Mjöbring reflekterar över tio år som Facebookannonsör och ställer sig frågan varför andra mediehus inte tagit efter nätjätten med enkla verktyg för mindre kunder.


För tio år – 14 december 2010 – skrev jag ett blogginlägg om hur det var att annonsera på Facebook. Jag satt på Umeå universitet och bokade annonserna via en mediebyrå, det var en upphandlingsfråga, om jag minns rätt.

Men tydligen fick vi en pratstund med Facebook då och det framgick att man bland annat var tvungen att annonsera för minst 50 000 SEK för att komma ut i den vanliga nyhets-feeden. Annars hamnade annonserna i grupper och sidor, som jag uppenbarligen då tyckte var en klart sämre placering.

Fyra annonser i två veckor

Som annonsör kunde man även få Facebook att testa annonser om man körde fler än fyra annonser i mer än två veckor, efter en vecka plockade Facebook bort de tre sämsta och satsade allt på den som funkade.

Det fanns fyra annonsformat, som jag beskrev så här:

– ”Poll” där du skapar en omröstnings med tre svarsalternativ. Pollen återfinns sedan i flikarna på din Sida.

– ”Engagement” där du klickar ”Gilla” för att bli ”Gillare” av en viss Sida.

– ”Video” där du kan se en film och kommentera den i annonsen.

– ”Event”

Tio år och fortfarande ensamma 

Mycket har uppenbarligen hänt med annonseringen på Facebook. Största skillnaden är att vi som annonsörer har en mängd nya verktyg och format att jobba med. Och även om vi annonserar med små belopp kan vi hantera allt själva. Just den funktionen tror jag ligger bakom en stor del av Facebooks framgång – alla småföretagare kan själva hantera och styra sin annonsering och enkelt se hur det går. Det man kan fundera över är varför inte mediehusen tog rygg på Facebook där? Varför har våra nationella mediehus fortfarande efter tio år inte utvecklat liknande verktyg för att vara med i konkurrensen om de där annonspengarna?

Självklart dyr utveckling och en massa andra orsaker, bland annat skillnad i hur bra data de har och vilken räckvidd de kan erbjuda m m, m m. Men vad jag vet ser det i princip likadant ut när jag ska boka en annons i ett nationellt mediehus som det gjorde för tio år sedan. Kunde de ha agerat annorlunda? Hade det spelat roll? Kommer det att se likadant ut om tio år?

Jakob Mjöbring

digital strateg, Punkt PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.