tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Tråkig employer branding blir vägen ur krisen

Uppsägningstrenden kombinerat med en ständig kompetensbrist har satt employer branding på kartan. Rekryteringskampanjer prisas rätteligen men employer branding handlar också om att behålla kompetens. En lite tråkigare del av arbetet som blir livsviktigt när tuffare tider står för dörren, skriver Primes Daniel Hampusson i ett debattinlägg.

Publicerad: 2 december 2022, 09:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Daniel Hampusson, Prime.


Ämnen i artikeln:

NyheterEmployer Branding

Inflationen är den högsta på decennier. Elpriserna skjuter i höjden. Räntorna tickar uppåt. Många är vi som stålsätter oss för tuffare tider, så även företagen. Den senaste tiden har vi sett uppmärksammade massuppsägningar och varsel såväl i Sverige som utomlands. Anställningsstopp införs och rekryteringar sätts på paus.

När andra organisationer drar in sina budgetar för employer branding och försöker bromsa sig ur krisen, ska du som arbetsgivare tänka annorlunda. Jobbet med att attrahera och rekrytera är bara en liten del. Hela medarbetarresan omfattas, från anställning till exitsamtal och när rekryteringarna upphör blir det viktigare än någonsin att behålla kompetens.

Det är nu det svårare, och kanske tråkigare, arbetet bör prioriteras. Förväntningarna på en arbetsgivare är högre än någonsin. En ökad flexibilitet i arbetslivet sedan pandemin har fått människor att fråga sig om deras arbetsgivare verkligen förstår deras behov i termer av utveckling och välbefinnande. Därför måste varje arbetsgivare definiera sitt eget erbjudande.

Ett ”Employee Value Proposition” (EVP) är ett kommunikativt verktyg som bygger på de unika argumenten till varför en människa vill jobba på en specifik arbetsplats. Ett EVP som omfattar en vision, ett syfte och en tydlig kultur har blivit en hygienfaktor sen pandemin och bör vara centrerat i varje organisations varumärkesarbete.

Genom att involvera medarbetarna för att utvärdera den egna verksamheten sett till arbetsmiljö, arbetssätt, kultur och utvecklingsmöjligheter kan nyckelargument identifieras och ett gemensamt ansvar upprättas. När argumenten därefter destillerats till ett tydligt formulerat löfte, eller ramberättelse till de anställda, kan den interna kulturen stärkas på allvar.

Ett sanningsenligt, särskiljande och inspirerande EVP som kommer inifrån organisationen främjar företagskulturen, bygger intern stolthet och talar till medarbetarnas känslor. Det blir den interna delen av arbetsgivarvarumärket som kanske saknats. Helt plötsligt är medarbetarna inte bara mer benägna att stanna kvar, de presterar bättre och har blivit goda ambassadörer. Ambassadörer som kommer väl till pass när krisen vänder.

Rätt utfört kommer det interna och inte lika iögonfallande employer branding-arbetet ta din organisation ur krisen på ett bättre sätt. Insiktsarbetet till EVP-berättelsen är dessutom en väl förberedd brief, eller snarare en förutsättning, för en framgångsrik extern rekryteringskampanj. Något som säkerligen får det interna arbetet att kännas lite roligare.

Daniel Hampusson, account director, client experience och head of societal communications, Prime. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

NyheterEmployer Branding

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev