Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Tre insikter för dig som marknadsförare från Youtubes rapport om Gen-Z

Publicerad: 3 oktober 2022, 08:06

”Eftersom Youtube är en av de mest populära plattformarna för den här generationen, är rapporten väl värd att grotta ner sig i.”, skriver Resumés bloggare Karin Winther.

Ämnen i artikeln:

NyheterYoutube

KW

Karin Winther


Youtube har släppt en trendrapport med fokus på Gen Z (specifikt 18-25-åringar). Man har analyserat hundratals trender på plattformen och samtidigt gett Ipsos i uppdrag att utföra undersökningar med unga användare över hela världen. Eftersom Youtube är en av de mest populära plattformarna för den här generationen, är den väl värd att grotta ner sig i.

Här är tre intressanta insikter från rapporten:

YouTube Culture & Trends Report 2022

83% använder Youtube för att slappna av 

83% av Gen Z-användare uppger att de använder Youtube för att titta på lugnande innehåll som hjälper dem att slappna av, en ökning från förra året. Den här typen av innehåll innefattar allt från ”comfort creators” (kanaler som man spelar i bakgrunden medan man lagar mat eller försöker somna) till ASMR, vars uttalade syfte är att ha en lugnande effekt på tittaren. ASMR står för ”autonomous sensory meridian response” och kan innefatta lugnande ljud och vibrationer från t ex ljudet av någon som viskar, is som klirrar i ett glas, fiktiva besök hos en doktor, eller ljudet av naglar som dras över en heltäckningsmatta. Det är en stor global trend som fortsätter att växa.

Att avslappnande innehåll är så stort speglar också hur yngre målgrupper använder plattformen generellt. Youtube är ju en slags motsvarighet till TV för yngre med innehåll man gärna konsumerar i ett mer tillbakalutat läge snarare än på språng. Men det visar också på en långtgående trend, nämligen att innehållet på Youtube under lång tid blivit allt längre (förutom det senaste formatet, Youtube Shorts, som ett sätt att bemöta konkurrensen från Tiktok). Vid sidan av underhållning i stort och utbildande innehåll som t ex tutorials är ju även både musik och podcasts fortsatt stort på plattformen. Och till skillnad från TV- mediets envägskommunikation och inbyggda distans, utvecklar många Youtube-användare en nära relation till kreatörerna de följer, tack vare interaktiviteten, kommentarsfältet och den autentiska känslan.

 

 

82% kollar på nostalgiskt innehåll

Youtube har också kommit fram till att nostalgi är en innehållskategori som är enormt poppis bland Gen Z-användare. Att äldre målgrupper använder Youtube som en sökmotor för minnen är välkänt sen länge, men nu visar det sig alltså att hela 82% av de intervjuade Gen Z-användarna uppger att man använder Youtube för att titta på nostalgiskt innehåll. 

Som bekant skapar nostalgi en känsla av trygghet och lugn, vilket ligger i linje med den ökade konsumtionen av lugnande innehåll i stort hos unga på Youtube. Den här ökade konsumtionen av ett slags snuttefilts-content hänger rimligtvis ihop med att vi lever i en oerhört turbulent tid och att många – inte minst unga – kämpar med ångest, oro och depression. Vem behöver inte nostalgi i en värld av pandemi, hot om kärnvapenkrig, inflation, prisökningar och annalkande ekonomisk kris?

 

 

 

55% tittar på innehåll som ingen de känner är intresserade av

55% av Gen Z uppger att de kollar på innehåll som ingen de känner är intresserade av. Det här tycker jag är superintressant, eftersom det hänger ihop med ett annat behov som är viktigt för Gen Z och även yngre användare än så (som ofta kallas för Gen Alpha) – nämligen behovet av anonymitet på digitala medier. För några år sen pratades det mycket om fenomenet ”Finsta” (förkortning av Fake Instagram), som anspelar på ett beteende hos yngre användare på Instagram där man växlar mellan anonyma konton för att öka sin integritet. Man vill inte nödvändigtvis att ens föräldrar (eller ens alla ens kompisar) ska ha full insyn i exakt vilka konton man följer eller videos man gillar. Behovet av anonymitet är också en aspekt av att nya, virtuella plattformar (typ Metaverse) och spel är enormt populära bland unga målgrupper. Här fungerar ens avatar som en kreativ och social katalysator – just tack vare anonymiteten.  

 

Jag blev nyligen intervjuad av SVT om detta, kika gärna på inslaget här:

 

Jag är nyfiken på vad ni vill läsa om! DM:a mig på Instagram (@karin_winther),  Tiktok (@karinwinther) eller LinkedIn.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev