Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Tre steg: Agera som de främsta marknadsförarna i världen

Publicerad: 23 Oktober 2018, 09:09

Hanna Knutsson, Head of Marketing på Graviz Labs

Marknadsförare ska ta hänsyn till strategi, kreativitet, analys och affärsmål. Samtidigt visar mätningar att förtroendet för marknadschefer minskar. Det är rådgivarnas ansvar att driva diskussionen hur kunden bör agera framåt, menar Hanna Knutsson, Head of Marketing på Graviz Labs.


De mest framgångsrika bolagen har förstått att strukturerad informationsinsamling har betydelse för marknadsföringen, och använder insikterna som genereras som grund för sitt beslutsfattande.

De senaste veckorna har det skrivits om hur marknadsförare missar att mäta och visualisera sina marknadsinsatser, redovisa ROI och koppla aktiviteterna till bolagets affärsmål. Marknadsförare har ofta en komplex roll att fylla i en organisation idag, där fler ansvarsområden kommer till i snabb takt utöver arbetsuppgifter som strategi, kreativitet, analys, målsättningar och koppling till affärsmål. Detta samtidigt som mätningar visar att förtroendet för marknadschefer minska. Vi som rådgivare har därför ett ansvar att förflytta diskussionen från att röra allt som marknadsförare inte gör idag, till att tydliggöra hur marknadsförare bör agera framåt för att vara framgångsrika.

Vi som marknadsförare måste ha koll på varumärkets alla delar
Framgångsrika marknadsförare har förstått är att datainsamling har betydelse för resultatet, och de väljer att agera och ta beslut på insikter som bottnar i fakta, istället för ett endast agera på magkänsla. Det betyder inte att magkänslan tas bort från ekvationen, istället förstärker den bakomliggande statistiken den riktning som marknadsförarens erfarenheter pekar åt. Apple, ett av världens högst värderade varumärken har med djupa insikter om perceptionen av varumärket optimerat sina parametrar och skapat en kundupplevelse som är rakt igenom relevant för målgruppen. Även nyare varumärken som ofta startar från en annan utgångspunkt, som Klarna och Oatly, visar att de med data och insikter kan skapa kreativ och träffsäker kommunikation som bidrar till affärsmålen.

Marknadsförare behöver bevisa vilket värde de skapar
För oss marknadsförare kommer det inte alltid naturligt att visualisera och rapportera våra insatsers bidrag till affärsmålen, och det är inte så konstigt. Faktiskt har det i många bolag varit en sanning att marknadsföring stöttar affären per automatik, och från ledningshåll har det inte efterfrågats djupare analyser eller visualiseringar om marknadsföringens effekt. I värld där vi alla blir mer datadrivna kommer det också krav på marknadsförare att börja bevisa att de insatser som görs bidrar till affären, både på lång och kort sikt. Som marknadsförare är det viktigt att ha koll på varumärkets alla delar för att förstå vilka parametrar som påverkar vad i marknadsmixen för att kunna ta fram träffsäkra strategier och taktiker för positiv varumärkesutveckling.

Analysverktyg som hjälper dig bevisa att kreativ kommunikation ger effekt
Många bolag sitter på mängder med data som är både oklar och ostrukturerad och det kan vara svårt att veta hur man ska göra för att analysera och strukturera. Att börja smått och fokusera på den data som finns lättillgänglig gör det enklare att komma igång. En viktig del i arbetet är att skaffa sig en enkel visuell översikt i form av ett analysverktyg så att du kan följa utvecklingen av ditt varumärke och hur det presterar. Det skapar ett faktabaserat underlag för hur du ska agera framåt, hjälper dig i ditt beslutfattande och ger dig möjlighet att optimera dina insatser. Över tid kan mer data integreras, och dina analyser kan bli mer komplexa och djupa i takt med att du som marknadsförare blir mer och mer datadriven

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.