Opinion
Tre steg för att börja använda Tiktok
Publicerad: 2 februari 2023, 09:08
Resumés bloggare Natalie Eriksson ger tre snabba råd för den som vill ge sig i kast med plattformen.
Ämnen i artikeln:
NyheterTikTok fortsätter att sätta press på konkurrenterna och allt fler företag börjar se den snabbväxande uppstickaren som en potentiellt viktig del i sociala medie-mixen. Men hur ska man egentligen tänka för att våga sig in på kanalen?
1) Lär dig plattformen! TikTok är inte som andra sociala medier. De kallar sig inte ens ett sociala medie-företag utan poängterar att vad de sysslar med är underhållning. Den största anledningen till att användarna, enligt dem själva, går in i appen är dessutom för att bli just underhållna. Spendera tid på TikTok för att förstå den tonalitet och det upplägg som gjort appen så populär.
.
Khabane ”Khaby” Lame, världens största TikToker sett till följare.
2) Fundera på ditt syfte. Vad har din organisation för mål, vad är marknadsföringens mål och hur går dessa att översätta till TikTok?
Fundera på vilka budskap som är relevanta för ditt varumärke och vilka budskap som passar bra på TikTok givet den målgrupp som finns här.
.
.
Den andel av svenska internetanvändare som använder TikTok dagligen, minst varje vecka eller minst någon gång under det senaste året. Statistik från rapporten Svenskarna och internet så utkom i oktober 2022.
.
Månatliga användare på TikTok respektive Facebook, Youtube, Instagram, Twitter, Linkedin och Snapchat.
Bestäm dig för om du bör arbeta organiskt eller med annonser. Kanske både och? Precis som flera andra plattformar så erbjuder TikTok möjligheten att skapa annonser av organiskt innehåll; i det här fallet kallat ”Spark ads”.
Behöver du inspiration? Här är exempel på innehåll från fyra olika företag.
TikTok kommer att fortsätta växa och även om du inte är redo att ta steget in på kanalen ännu så är det väl värt tiden att sätta sig in i och förstå detta populära fenomen. För dig som verkligen vill ta dig an kanalen så håller jag en utbildning senare i vår. Du kan läsa mer om den här.
natalie.e.eriksson@gmail.com