onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Tre trender att ta fasta på under årets julhandel

Publicerad: 15 december 2022, 09:07

Den fysiska butiken gjorde comeback 2022 och det betyder att julhandeln kommer att bli desto mer upplevelserik i år, skriver Michael Levitz.

Den traditionsenliga julkommersen sker i år mot bakgrund av ett mer ansträngt ekonomiskt läge. Samtidigt ser utbudet av produkter ut att vara rekordhögt när många handlare behöver tömma sina lager. Det skriver Michael Levitz, Chief business officer för Nordamerika på teknik- och designföretaget Reaktor.

Ämnen i artikeln:

DebattOpinionJulE-handelLågkonjunkturNyheter

Fler lager behöver tömmas
Julkommersen och inte minst mellandagsrean har historiskt sett varit en katt- och råttalek mellan konsumenter och återförsäljare. Återförsäljare lockar shoppare till sina butiker med löften om otroliga rabatter, medan konsumenter sållar för att hitta de få kvalitetsartiklar som faktiskt är prisvärda. I år är läget dock annorlunda. Det finns ett överflöd av högkvalitativt överskottslager som täpper till värdefulla hyllor och lager. 

I år finns det med andra ord en bra chans för konsumenter att verkligen få bra erbjudanden på framför allt julrean. Shoppare bör tänka strategiskt, rensa upp utrymme hemmavid och tänka på att köpa saker de behöver (och ”villhöver”) nästa vår. Många av de bästa erbjudandena kommer att handla om artiklar som ska rensas ut. Det gäller inte minst produkter som anlände under fel säsong på grund av förseningar i leveranskedjan (utemöbler, trädgårdsutrustning), produkter som plötsligt blev mindre intressanta när vi återvände till kontoren (joggingskor, hushållsapparater), eller produkter som den pågående inflationen gjort mindre attraktiva på grund av höga premium-priser.

LÄS MER: Steg för steg: Ostmetoden och den bortglömda ”Tacoeffekten” – så jobbar du med priserbjudanden i kristid

Upplevelser blir allt viktigare
Den fysiska butiken gjorde comeback 2022 och det betyder att julhandeln kommer att bli desto mer upplevelserik i år. I takt med att allt fler börjat handla online har återförsäljare sett en explosion i kostnader förknippade med deras onlinekanaler. Det gäller bland annat kostnader för frakt och returer. Marknadsföringskostnader har ökat och kundlojaliteten har minskat. Plötsligt blev fysiska fotspår till butiken en värdefull tillgång, och många varumärken som säljer direkt till konsument öppnade nya butiker.

Nu förvandlar varumärken sina fysiska butiker till miljöer med varumärkesfördjupningar, bemannade med entusiaster som kan segmentet. Dessa nya shoppingutrymmen är designade för att öka och korsförsälja, för att utbilda och inspirera. Det finns inget sådant som tillfällig shopping längre: konsumenter är på ett avsiktligt uppdrag för att uppnå ett mål. Återförsäljare måste hjälpa kunderna att hitta rätt produkt på ett sätt som inte bara handlar om ett utbyte av pengar, utan som också är inspirerande, pedagogiskt och upplevelsebaserat. Målet är att attrahera, behålla och växa dina kunder. En butik kan inte längre vara en plats där shoppare bara ser och hämtar en vara och tar med den hem. Den modellen kan inte konkurrera med bekvämligheten med e-handel.

LÄS MER: Snygga, väldoftande, dramatiska – sex udda butiker

Shoppingen smälter samman
Ställd inför en nära-döden-upplevelse har återförsäljare i dag inget annat val än att integrera e-handel i sin butiksupplevelse. Gränsen mellan en onlinebutik och en fysisk butik syns knappt längre. Som konsument i dag ska man slippa att höra ursäkten ”du köpte det online vilket innebär att du inte kan lämna tillbaka det i butik”. 

Som handlare är det viktigt att förstå att dina online- och offlinekunder ofta är samma personer. Överlappningen när det kommer till handel online och offline är mer än en övergående trend. Det gäller inte heller bara stora varumärken som Amazon utan även mindre handlare i Sverige. Det är en del av en ny omnikanalmodell som växer fram överallt. Utmaningen är att ge människor lika bra service oavsett hur de handlar.

Michael Levitz,
Chief business officer för Nordamerika på Reaktor

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev