Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Tuffa tider för en drömmare

Publicerad: 24 April 2020, 11:44

Vi går igenom en tuff period nu. Både som anställda, egen företagare eller frilansare. Vi är många som har det tufft och flera i vår umgängeskrets har förlorat jobben, tvingats gå ner i lön eller ser sitt företag gå på tomgång. Det är en tid full med stress och nya utmaningar. Som tur är finns det saker du kan göra för att underlätta, det skriver fotografen och kreativitetsbloggaren Johan Ståhlberg.


Handen på hjärtat; hur mycket motionerar du nu? Även tidigare för den delen med? Som kreativa människor glömmer vi ofta bort att ta hand om vår kropp och vårt sinne. Det är lätt hänt att man slukas upp i nuet av det projekt, arbetsuppgift eller måsten som man gör. Man jobbar mot en deadline för att få klart den där filmen, uppdatera hemsidan eller hinna klart med kvartalets bokföring. Vilket gör att man slarvar med maten, sömnen och att röra på sig.

Som kreatörer är stress lika naturligt för oss som Adobe alla program. Genom att bli bättre på att hantera stress så kommer vi även inte reagera lika hårt på den. Vi kommer också ta bättre beslut för oss själva och vårt arbete. För hur många bra beslut tar man egentligen i stressade situationer?

Att röra på sig och motionera som kreatör har så många fler fördelar än att jeansen sitter bättre eller att man slipper ångesten varje gång någon taggar dig i en bild på Facebook. För när du rör på dig händer det massvis med bra saker i din kropp och hjärna som vi som kreatörer kan dra nytta av. Särskilt i dessa tider när vi är extra stressade och står inför nya tuffa utmaningar och omställningar.

Cool as a cucumber

Stress är ju något vi alla upplever och hanterar i våra liv. Det är inget val som vi har utan mer ett nödvändigt ont som vi måste handskas med. Om du känner att du är stressad ofta, vilket många är i dagsläget, eller att du inte hanterar stress speciellt bra – då är träning din lättnad! När vi tränar använder vi våra muskler och våra muskler hjälper till att neutralisera stresshormonerna. Ju mer regelbundet du tränar desto bättre kommer du och din kropp att hantera stress – särskilt på lång sikt.

När vi är under stress så släpper kroppen ut massvis med hormoner och detta får, vid långvarig stress, vår frontallob och hippocampus att minska. Vår frontallob är ju där all vår kreativitet, intelligens, resonemang och personlighet (och extremt mycket annat) sitter och vår hippocampus hanterar bland annat kort- och långtidsminnet samt vårt lokalsinne.

En annan bra förmån är att när du sänker din stressnivå så kommer du även att gå ner i vikt, eftersom kortisol (stresshormonet) förhindrar din kropp från att bränna fett. Detta är en överlevnadsfunktion vår kropp har från tiden innan Fortnite och Snapchat, då vi levde på savannen.

Mer bonus än en ett onlinecasino

När vi rör på oss, det vill säga går på en rask promenad eller tar en joggingtur, som gör att vi får upp pulsen – gärna i ca 40 minuter – så ökar blodflödet till vår hjärna. Detta i sin tur för med sig massvis med bra saker:

Det skapar nya hjärnceller

Vi blir mer stresståliga

Din hjärna blir mer öppen för förändring (plasticitet)

Det skapas mer kontakter mellan hjärncellerna i frontalloben och resten av hjärnan

Det hjälper dig att fokusera och stänga ute bakgrundsljud

Regelbunden träning där du får upp din puls under minst 40 minuter ett par gånger i veckan kommer att göra din hjärna både större och yngre! Läs den meningen ett par gånger.

Flertalet studier har påvisat vår kreativitet och mentala kapacitet även får en boost efter att vi har tränat. Så se till att röra på dig innan du startar din arbetsdag eller i alla fall innan du ska ta dig an den där tuffa uppgiften eller jobbiga mötet. Viktigt är att du inte ska ta ut dig helt så du blir utmattad eller lyfta skrot, utan det är motion där du får upp din puls som är det viktiga.

Öppen för förändring

Vår hjärna inte en solid klump av oföränderlig vävnad, utan hjärnan är i ständig förändring. Varje gång vi skapar en ny vana eller lära oss något nytt så skapar vi en ny ”stig” i hjärnan. Du kan träna din hjärna på att tänka positiva tankar genom att bara fortsätta tänka på dem, och med tiden ju mer du ”går” på denna stig ju lättare blir det för dig att tänka på dessa tankar. Motion gör vår hjärna mer föränderlig medan stress orsakar hjärnan till raka motsatsen.

Därför är motion perfekt i tider som dessa då många har fått ställa om över en natt. Vi ska nu ha våra möten, presentationer och kurser via Zoom och Google Hangouts istället för våra trygga konferensrum. Har vi höga stressnivåer är denna omställning ännu tuffare. Då hjälper träningen dig på grund av att det gör hjärnan mer öppen för förändring och ökar din mentala kapacitet.

Noise reduction när du jobbar hemifrån

Nu, under Covid-19, sitter du hemma och försöker jobba. Det gör även din respektive, barn 1, barn 2 och hunden. Stökigt kontorslandskap minst sagt. Du har antagligen hört talas om dopamin tidigare. Ämnet som får oss att känna glädje och lycka. Men vad dopamin också gör är att det får oss att bli motiverade och uppmärksamma.

Dopamin finns även i medicin mot ADHD som ser till att höja dopaminvärdena i kroppen, då människor som har svårt att fokusera och mycket lätt blir distraherade behöver högre doser av dopamin för att kunna fokusera. Dopaminet är det som får oss att kunna sortera bort bruset i bakgrunden och fokusera på din uppgift. Som när du innan Covid-19 satt på café och skrev på din bok och zonade ut allt runt omkring dig.

När vi rör på oss så ökar dopaminet i kroppen (ibland så pass mycket att vissa upplever runners high). Därför att det perfekt att starta din dag med ett träningspass för att lättare kunna fokusera på arbetet och filtrera bort stöket i bakgrunden.

Att ta hand om oss själva och vår Kropp är alltid bra. Inget gott kommer ur att försaka sig själv. För mycket alkohol, stress och mättade fetter tillsammans med för lite sömn är en genväg till att bli en sämre kreatör och mindre kreativ. Se till att ta hand om dig och ditt sinne. Det lönar sig alltid. Särskilt i tider som denna.

Vill du veta mer om träningens effekter på dig, din hjärna och din kreativitet kan jag inte rekommendera Andres Hansens bok Hjärnstark nog mycket. Efter att ha läste den är det svårt att inte se till att röra på sig. Den finns som pocket, ljud- och e-bok.

Se alltid till att hålla avstånd från andra om du ska ut och springa. Följ alltid Folkhälsomyndighetens råd och riktlinjer.

Johan Ståhlberg

Läs fler blogginlägg om livet som kreatör här!

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.