Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Twitter i kaos – hur gör vi annonsörer nu?

Publicerad: 22 november 2022, 08:49

Sarah Larsson Bernhardt

Foto: TT Bildbyrån / Privat.

En fortsatt organisk närvaro signalerar då indirekt att det som sker inte är så alarmerande, skriver sociala medier-experten Sarah Larsson Bernhardt i en analys

Ämnen i artikeln:

TwitterElon Musk

Att pausa all annonsering på Twitter borde vara en självklarhet för företag som vill skydda sina varumärken. Kanske bör man till och med välja att inte ha någon proaktiv närvaro alls.

För lite drygt tre veckor sedan gick Elon Musks köp av Twitter tillslut igenom. Sedan dess har sensationsnyheterna gått varma och plattformen har gått från att ha varit välfungerande till att snarare kunna beskrivas som ett apokalyptiskt kaos.

Som nytillträdd vd började Musk med att sparka styrelsen tillsammans med många av Twitters högt uppsatta chefer, nyckelpersoner och cirka 50 procent av arbetskåren på 7500 anställda. I samma veva valde han även att med omedelbar verkan avsluta kontrakten för ytterligare 4500 underleverantörer vars främsta uppgift har varit att arbeta med plattformens moderering och säkerhetsfunktioner. 

Resultatet är att antalet tweets med hatisk och rasistisk retorik skjutit i höjden, samt att en markant ökning av botar, konton som sprider pornografiskt innehåll, och konton som falsifierat utger sig för att vara varumärken eller kända personer, har tillströmmat. 

Det vi ser just nu är en plattform med en kraftigt ökad fara för potentiellt allvarliga risker, för företag och varumärken, i nivåer de flesta av oss skulle finna oacceptabla. Flertalet annonsörer har redan valt att dra tillbaka sin annonsering och flera mediabyråer rekommenderar nu sina kunder att pausa sin närvaro.

Genom de många uppsägningarna verkar Musk ha tappat kontroll över plattformen, och så länge Twitter inte kan garantera säkerheten för varumärken och företag så riskerar dessa att hamna i dåligt sällskap.

Till detta kan adderas att Elon Musks egna tweets innehåller både etiskt märkliga uttalande såväl som åsikter, som för många ligger långt från den egna värderingsgrunden. Han har bland annat delat burleska bilder från sitt konto, bilder på tyska soldater från andra världskriget, och bilder på sig själv tillsammans med Donald Trump och Kanye West som de tre musketörerna (den senaste är raderad). Förutom det återaktiverar han tidigare permanent avstängda konton som brutit mot Twitters användarregler, samt öppet hänger ut och nedvärderar anställda som kritiserat hans handlingar, och hotar de företag som valt att pausa sin annonsering på Twitter. 

Man bör allvarligt fråga sig vilka konsekvenser det här medför

Som annonsör bör man fundera på hur ens innehåll nu riskerar att synas i flöden som fylls av tweets och kommentarer som tidigare modererats bort och dolts. Och vilken påverkan det här kan ha på det egna varumärket och affären. 

Men ett pausande av sin annonsering på Twitter är egentligen en självklarhet. Det man snarare behöver ta ställning till är vilket signalvärde det ger ens följare, anställda, och kunder om man trots allt som nu sker med Twitter väljer att fortsätta med sin organiska närvaro.  

Under åratal har företag och varumärken kommunicerat sina etiska och moraliska värderingar. Företagens värdegrund har lyfts och använts i positionering och jakt på talang, kunder, och relationer. Jag är helt övertygad att man aldrig skulle välja att stanna kvar i ett varumärkessamarbete om det som utspelas på Twitter hade skett i andra sammanhang, och ledande personer i en organisation hade uttryckt sig på det sätt Musk nu agerar. Helt enkelt för att det skulle gå emot allt man tror på och värdesätter i en relation.

En fortsatt organisk närvaro signalerar då indirekt att det som sker inte är så alarmerande – om man bara inte är med och betalar för det. 

Så, att som företag och varumärke pausa sin annonsering bör man redan ha gjort vid det här laget. Man behöver ju inte gå så långt som Balenciaga och radera sina konton helt. Men att också pausa den organiska närvaron blir ett mycket starkare statement mot utvecklingen som just nu sker av Twitter. 

Sarah Larsson Bernhardt
Senior social media strategist, speaker & podcaster

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev