Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Tystnad och feghet kommer leda till tappade kunder och förlorat förtroende”

Publicerad: 2 Juni 2020, 13:04

Foto: Andreas Elgstrand

Svenska företag lägger miljoner på mångfalds- och inkluderingsworkshops. Varför är de så tysta i svallvågorna av mordet på George Floyd? Det frågar sig pr-konsulten Elcim ”Superturken” Yilmaz.


Vi vet alla vad som sker i USA efter mordet på George Floyd. Världen över har intitiativ både IRL och online startats i protest mot det övervåld som drabbar svarta och framför allt det våld som polisen i USA och världen över tillfogar svarta.

Nike, Adidas, Warner, Spotify och flertalet andra företag har gått ut och stöttat - visst är det till viss del opportunistiskt men jag vill tro att de också verkligen menar sitt stöd.

En hashtag och en bild räcker inte långt, det behöver ju implementeras förändringar som genomsyrar alla strukturer i hela samhället och i alla organisationer och företag.

Men jag undrar varför det är så få som idag postar en svart bild med #blackouttuesday? Det är så många företag som har svarta och POC (people of color) anställda hos sig som är helt tysta - eller till och med skickar ut sina vanliga nyhetsbrev om ”två för en” eller andra talanglösa och tondöva erbjudanden utan att inse att deras kunder och deras kunders kunder i skrivande stund upplever ren och skär ångest. Vi gråter och våndas och vi ser vilka som inte säger ett knyst.

Vi ser vilka det är som fortsätter att tjäna pengar på svart mode, kultur, konst, musik, litteratur men som idag är helt frånvarande?!

Hur kan ni ens företräda och vara arbetsgivare till svarta människor utan att ta ställning för det overkliga som drabbar dom just nu?

Vi ser er. Vi är också konsumenter. Vi har också makt och vi kommer mer och mer att handla både tjänster och produkter av de som visar solidaritet idag och framöver.

Ha lite ryggrad. Stå upp för det omänskliga lidande som satt världen i brand i en vecka. Ord som älskas i företag som mångfald och inkludering ekar riktigt tomma idag. De orden; era visionboards och era strategier betyder inte ett jota om ni låter bli att agera idag och framöver.

Den eld som rasar på världens gator rasar också i våra själar, och nu manar vi till att ni levererar det som ni lagt miljoner på att reflektera över under era panelsamtal i Almedalen och era mångfalds- och inkluderings-workshops där en där en rolig komikerblatte avslutat med att lägga plåster på era ömma tår med skratt.

Elcim Yilmaz, pr-konsult

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.