Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Tystnad – risken med snuttifieringen av debattklimatet”

Publicerad: 31 Oktober 2016, 11:54

Göran Åkestam

Foto: Fredrik Thambert

Om varje försök till positiv värderingsdriven kommunikation ska mötas av hinkvis med dynga blir det snart mycket tyst, skriver Göran Åkestam.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamLittle JinderÅkestam HolstH&MSverigedemokraterna

"Problemet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel." Önskar förstås att jag själv hade kommit på formuleringen, men det spelar mindre roll.

Följer man medier just nu är det skottpengar på den som tillåter sig att tänka "å ena sidan, å andra sidan". Snuttifieringen kräver enkla svar och snabba besked. Vilket leder till att den makthavare som i tv ställs till svars ormar sig som en hasselsnok, för att komma undan ett alldeles för banalt "ja" eller "nej" på en komplex fråga.

På det här sättet får vi de makthavare vi förtjänar och förgrovningen gynnar egentligen bara spinndoktorer och medietränare. Och kanske SD som lever gott på att ingen ändå orkar hantera flera nyanser av varken rött, grönt eller blått.

Jag tänker på det här i efterdyningarna av debatten kring H&M-kampanjen "Ladylike". Efter att de första positiva reaktionerna klingade ut kom kritiken: Inte kan H&M stå för något positivt när sömmerskor i Asien saknar avtalsenlig lön och semester! Toppat med sammanfattningen "pissföretag" från Little Jinder, en av H&M:s egna så kallade influencers.

Där ungefär dog det hela. Först vitt. Sedan kolsvart.

Förstår kritikerna vart den här förenklade världsbilden leder? H&M är ett av de stora bolag i världen som jobbar hårdast med omställning till en i alla led hållbar verksamhet. Man behöver inte vara Timbronyliberal för att se hur stora grupper i Sydostasien lyfts ur fattigdom genom rimligare arbetsvillkor. Ska H&M lämna och lägga ner? Eller räcker det med att man slutar göra reklam tills svenska arbetsmarknadsvillkor gäller globalt?

Självklart ska alla företag granskas och redovisa sin verksamhet i alla dess eventuellt mörka skrymslen och vrår. Men om varje försök till positiv värderingsdriven kommunikation ska mötas av hinkvis med dynga, då lovar jag att det snart blir tyst, mycket tyst. Även från de företag som trots allt försöker arbeta progressivt på många plan.

Det inledande citatet? Jag tror att det var filosofen Bertrand Russell. Om honom kan man också tycka både det ena och det andra.

Göran Åkestam
Kreativ rådgivare, Åkestam Holst

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.