Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

UC: Förbjud lånereklam genom influencers

Publicerad: 10 mars 2021, 13:15

Gabriella Göransson är kreditinformationschef på UC. Till höger syns en pressbild från Klarna, ett företag som ofta samarbetar med influencers.

Foto: Press

Det finns 400 000 överskuldsatta personer i Sverige. Många har lockats in i skuldfällan av reklam för snabblån i sociala medier eller genom influencers. Nu måste långivarnas aggressiva marknadsföring stoppas, skriver UC:s kreditinformationschef Gabriella Göransson.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingEkonomi

Statistik från Kronofogden visar att det finns omkring 400 000 skuldsatta personer i Sverige som inte har lyckats betala av sina lån. Det är skrämmande höga siffror.

Överskuldsättning får ofta katastrofala konsekvenser för den enskilda. Oro och ångest inför privatekonomin, skamkänslor, sociala problem, stress och ohälsa är vanligt. För samhället innebär överskuldsättning stora kostnader.

Många av de som blir överskuldsatta har tagit dyra konsumtionslån, det vill säga lån som används till att konsumera och som saknar säkerhet. Pengarna kommer snabbt in på kontot och lånen ges även till personer som har hög risk att inte kunna betala tillbaka.

Det kanske inte låter som en bra affär för långivarna – men det är det. Det fungerar för att långivarna tar så pass höga räntor, ibland upp till 40 procent, att det inte gör något om vissa låntagare inte kan betala tillbaka. Det vägs upp av ränteintäkterna från de som faktiskt betalar tillbaka.

De företag som ger eller förmedlar konsumtionslån är ofta aggressiva i sin marknadsföring. Även den som är svårt skuldsatt utlovas lån och kreditupplysningar framställs som något som bör undvikas.

”Låna pengar utan kreditupplysning” skriver en låneförmedlare på sin hemsida. Hos en annan kan man klicka sig in på ”Lån med svag kreditvärdighet”. En långivare uppger att de hjälper till med ”Lån trots Kronofogden”.

Ofta samarbetar långivarna och låneförmedlarna med populära influencers – Calle Schulman, Carolina Gynning och Isabella Löwengrip är några exempel – som får betalt för att prata gott om de dyra konsumtionslånen. På så sätt lockas särskilt unga människor in i skuldfällan.

Lagen säger att reklam för de dyra konsumtionslånen ska vara måttfull. Den får inte heller vara påträngande och lånet får inte framställas som en bekymmersfri lösning på ekonomiska problem.

Samtidigt i sociala medier: ”Hamnar kontot på minus ännu en gång? Slipp bekymren – ansök om ett snabblån här” eller ”Många tror att de inte kan få lån – men de har fel”.

Är inte detta just att framställa snabblån som en bekymmersfri lösning? Och kan de budskapen verkligen kallas måttfulla?

För UC är det är uppenbart att konsumentskyddet i dagens lagstiftning inte är tillräckligt. Den här sortens marknadsföring, som så tydligt vänder sig till personer som redan har ekonomiska problem, bör inte få förekomma.

Svenska folket håller med. I en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av UC svarar nio av tio svenskar att de är negativt inställda till reklam för konsumtionslån. Tre av fyra svenskar vill förbjuda lånereklam genom influencers.

Riksdag och regering bör lyssna på sina väljare och förbjuda reklam för de allra dyraste konsumtionslånen genom sponsring av influencers. Det bör heller inte vara tillåtet att framställa kreditupplysningar som något som konsumenten bör undvika.

Men även privata sociala medier-giganter behöver ta sitt ansvar. På Facebook och Instagram kan vi användare välja att stänga av annonser om alkohol, föräldraskap och husdjur, men vi kan inte välja bort annonser för konsumtionslån. Bör vi inte ha möjlighet att göra det?

Samtidigt kan överskuldsättningen inte lösas enbart genom skärpta regler för reklam. Insatser behövs på många olika områden och flera bra förslag har lyfts fram, till exempel en absolut preskriptionstid på konsumtionslån och mer privatekonomi i skolundervisningen.

UC:s fråga till den nytillträdda finansmarknadsministern Åsa Lindhagen är därför: Vill du tillsätta en statlig utredning som får till uppdrag att föreslå effektiva politiska åtgärder mot överskuldsättningen?

Gabriella Göransson, kreditinformationschef UC

Läs mer: Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna

 

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingEkonomi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.