Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Upp med planet i luften – SAS borde stå på sig”

Publicerad: 12 Februari 2020, 12:15

”Ni frågar i er reklam Whats next? Denna fråga är inte upp till era kunder att besvara i morgon, den är upp till er att besvara nu. Whats Next? Vad står ni för?” skriver Lars-Johan Strand, vd på Ateles Consulting och tidigare CMO på Daniel Wellington och Clas Ohlson, med anledning av SAS hantering av kritikstormen.


Alltid har nya sätt att se på vår omvärld mötts med kritik, det är en del av att vara kreativ. Det kommer med innovation, nytänkande och utveckling. Det tillhör endast de modiga att skörda frukten av förändring och vara ledande inom sin industri. I dag drivs nytänkande kampanjer och bolag till tystnad. Vi har många exempel bakom oss och jag tänker senast på Arbetsförmedlingen och det rykande färska exempel med SAS där bolaget valde att ta ned sin kampanj efter trollens anstorm. En kampanj och ide som kräver av sina jämlikar att tänka annorlunda kommer mötas av hat. Alltid, direkt och med stor beslutsamhet. Anstormningen kommer från de som väljer att inte bredda sina vyer, från dem som missar poängen i sin iver att skrika ut sin ilska, kritik och mobbning på den motorväg som sociala plattformar erbjuder. 

Om man vill driva förändring måste man våga tro, det kräver mod och uthållighet. Det finns människor där ute som börjar tänka, fundera, debattera och kanske till och utmanar sig själva att förändra mönster och tankebanor. Men det tar tid att tänka och uppfatta andra perspektiv. Om man är en marknadschef så förstår man detta. Då om någon gång är marknadschefen den mest värdefulla roll ett företag kan ha. När mörka moln dyker upp på himlen måste man likt en kapten välja att lägga handen på gasen och trycka sig igenom mörkret fram till sol och blå himmel. Idag slår vi, marknadschefer och kommunikationsansvariga, av på gasen direkt för rädslan av opinion. Vi går ned för landning och parkerar tyst tillbaka vårt plan i hopp om att ingen har sett oss lyfta. SAS ville beskriva att de erbjuder nya perspektiv och utveckling genom resor. Arbetsförmedlingen hade en poäng att människor med utmaningar, fysiska och psykiska inte har samma enkla väg framåt i arbetslivet. 

Båda gångerna är det bolag som för första gången enligt mig har en poäng. Eller skall jag säga hade en poäng. Man agerar tvärtemot mot vad budskapen kräver. Man vill att kunderna skall väckas till debatt men vid minsta anstormning av negativ data så väljer man att plocka bort kampanjen och kryper tillbaka till ett priserbjudande mellan Stockholm och New York. Man styr planet rakt mot backen, till den plats där trollen avgör deras existensberättigande.  

Kära Marknadschefer, med tid och uthållighet så kommer även followers, ambassadörer, och individer som väljer att förstå, som väljer att följa er för att ni tror på någonting. För att ni debatterar, förändrar och förädlar. Denna massa är så ofantligt mycket större än kritiken. Så SAS, lansera kampanjen igen, kliv in i planet, sätt er på kaptens plats, kräv en ny slott-tid, med handen på gasen så lovar jag att denna rutt över tid kommer vara fullbokad hela vägen till er destination.  Lämna era hatare på marken, de skulle aldrig flyga med er i alla fall. För dem är jorden platt, nya vyer och utveckling kommer alltid för dem vara av ondo. Ni frågar i er reklam Whats next? Denna fråga är inte upp till era kunder att besvara i morgon, den är upp till er att besvara NU. Whats Next? Vad står ni för?

Lars-Johan Strand, vd, Ateles Consulting.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.